Blog
Leveret 09-10-2025 kl 18:30 på ladvogn i Storevorde:
https://evkx.net/models/bmw/i5/i5_edrive40_touring/chargingcurve/
Efter lidt over 13 år er det slut med firmabil, da chefen ikke mener at elbiler var interessante som firmabil (det kan ikke betale sig), og måske ikke virkede synderligt interesseret i at finde ud af noget nyt.
Jeg kunne have holdt på Audi A6 55 TFSi e Sport Prestige Quattro S tronic endnu til lavere beskatning, men det skulle ikke være.
Så ud med den - sidste billede fra levering idag - uden yderligere buler eller skrammer, støvsuget og vasket igår - dog lykkede det mig at køre en kat ned på vej på arbejde, men bilen led vist ikke under det..
Den 10-10-2025 skulle den nye Så blev der bestilt en BMW i5 Touring - Fully Charged gerne lande - og så er det slut med fossile biler på matriklen, dog fræser Toke stadig rundt i vores Volkswagen Up! 1.0 MPI
Samt tonede ruder (der underlig nok IKKE er hverken standard eller med i en af pakkerne...) og fælge med vinterdæk.
Leasing erstatning for min firmabil Audi A6 55 TFSi e Sport Prestige quattro S tronic - Audi Aalborg.pdf
Desværre vil min chef ikke lave el-biler som firmabiler, jeg har eller været rigtigt glad for at have firmabil siden 2012:
Ford Mondeo 2.0 TDCi DPF Titanium
Toyota RAV4 PHEV H3 Business Style AWD-i
Audi A6 55 TFSi e Sport Prestige Quattro S tronic
En af de Youtubere jeg følger er igang med at redde og købe Commodore:
Sign up for mere info: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSd3UXr6XDJurnGnZcSSXFWjM0RucZQU12acossfffVWfAUR3Q/viewform
Så fik vi - langt om længe nye fælge på - og det pyntede sgu !!
Derudover sparede vi også ca 4000 kr ved at købe dem andet sted end VW, da de ikke kunne levere - og heldigvis, for de nye er pænenre end dem VW skulle levere.
Som en "opfølgning" til 2 Nye Tatoos - Fall Out Boy på det andet håndled idag.
Efter en lille afstemning: https://www.reddit.com/r/FallOutBoy/comments/1l2xxcp/getting_tatooed_tomorrow_on_the_wrist/ mellem disse 2:
Det blev enstemningt:
Ofte kaldt "Crown Logo" eller "The Youngblood Crown Logo"
Igen lavet af Raffa hos Iron & Ink, Aalborg
Iøvrigt designet af denne gut: https://www.instagram.com/p/CcOtq4XJSYp/?igshid=YmMyMTA2M2Y%3D (https://www.instagram.com/timbecktattoos/)
Igår - langt om længe - fik vi den leasede Volkswagen ID.3 Max+ leveret:
https://www.vw-odense.dk/Nyheder/Vis/?id=75655
Det er en fin lille bil - desværre ikke på de korrekte fælge, da de åbenbart ikke var leveringsklare... men de kommer på
Så blev der bestilt en ID.3 Max + på leasing ved WV Aalborg - inkl. forsikring og 1 års fri ladning (abonnement).
Det skal være Anettes bil - men desværre er der 1-2 måneders leveringstid på den ... forventet ankomst 07-04-2025.
Og så skal der lige andre fælge på med sommerdæk og monteres en extra dongle.
Det er den nye faceliftede/tekniske opgraderede: https://www.vw-odense.dk/Nyheder/Vis/?id=75655
Volkswagen introducerer en stribe vigtige opgraderinger af infotainmentsystem, software og ladeevne, der får ID.3 til at stå stærkere end nogensinde i segmentet for kompakte elektriske familiebiler.
- Nyt intuitivt infotainmentsystem med 12,9” touchskærm
- DC-ladning på ID.3 Style løftes fra 120 til 165 kW og forkorter ladetiden fra 35 til 24 minutter
- Mulighed for opgradering af motoreffekt til 231 hk på ID.3 Style og ID.3 Max
- Ny software introducerer forvarmning af batteri, forbedret Travel Assist og head-up-display og integration af ChatGPT
- ID.3 med 77 kWh-batteri og op til 555 km rækkevidde koster nu fra 329.995 kr.
Volkswagen forstærkede for nyligt ID.3-modelprogrammet med introduktionen af den prisattraktive ID.3 Pure til 259.995 kr. Nu introduceres en stribe markante tekniske opgraderinger på hele ID.3-serien, der både forbedrer brugeroplevelsen i selve bilen og i forbindelse med opladning på farten.
Alle varianter af ID.3 kommer med den nyeste generation af Volkswagens infotainmentsystem og software 5.0. Standard er nu en 12,9” touchskærm med oplyste sliders til betjening af temperatur og lydniveau, en overskuelig og intuitiv menuopbygning, flere genvejsfunktioner og endnu flere muligheder for at konfigurere skærmen i forhold til egne præferencer. Med det nye infotainmentsystem følger også den optimerede IDA-stemmestyring og integrationen af ChatGPT i systemet. Multifunktionsrattet er ligeledes optimeret for at give en mere enkel og intuitiv betjening af de forskellige funktioner.
Hurtigere lynladning
ID.3 kommer med Volkswagens software 5.0 og med det følger features som fx forvarmning af højvoltsbatteriet for at opnå den maksimale ladeevne i forbindelse med lynladning. Føreren kan aktivere det manuelt ved et tryk på touchskærmen, eller det aktiveres automatisk i forbindelse med valg af rute i navigationssystemet. I forbindelse med opgraderingen af ID.3 har Pro og Style-versionerne fået et 59 kWh-batteri mod tidligere 58 kWh, hvilket har løftet rækkevidden fra 426 til 432 km. Vigtigere i den forbindelse er det, at ladeevnen i forbindelse med DC-lynladning er øget fra 120 kW til nu 165 kW, hvilket har reduceret ladetiden for 10 til 80 % strøm til kun 24 minutter – en forbedring på hele 11 minutter.
ID.3 Pro S og Max, der kører med et 77 kWh-batteri, har også fået forbedret ladeevne. Her er ladeeffekten ved DC-ladning løftet fra 170 til nu 175 kW, hvilket betyder, at batteriet kan lynlades fra 10 til 80 % strøm på 28 minutter.
I forbindelse med introduktionen af den nye teknisk opgraderede ID.3 har Pro S og Max-versionen fået en prisjustering, så det nu er muligt at købe en ID.3 Pro S med op til 555 km rækkevidde (WLTP) fra 319.995 kr., mens Max-versionen, der bl.a. kommer med matrix-LED-forlygter og Park Assist Plus, koster fra 329.995 kr.
Fælles for ID.3 i Pro/Style og Pro S/Max-versionerne er, at det nu er muligt at opgradere motoreffekten digitalt via onlineshoppen i bilens infotainmentsystem. På den måde er det muligt at tilkøbe 231 hk i stedet for de 204 hk, som er standard i en ID.3 Pro/Style og Pro S/Max. Den ekstra motoreffekt betyder, at accelerationstiden for 0-100 km/t i en ID.3 Pro/Style reduceres fra 7,6 til 6,6 sekunder. Den ekstra motoreffekt er tilgængelig for 149 kr. om måneden eller 5.850 kr. i engangsbetaling.
Forbedret Travel Assist og parkering ved fjernbetjening
ID.3 kommer med en række innovative assistentsystemer (standard eller ekstraudstyr afhængig af udstyrsvariant), hvor det lovpriste Travel Assist, der sikrer at bilen holder den rette afstand til forankørende trafik og bliver midt i vognbanen, er yderligere optimeret. Park Assist Plus, der kan overtage manøvrering i forbindelse med parkering, er udbygget med muligheden for at foretage fjernbetjent parkering via din smartphone. Nyt er også exit-warning-systemet, der kan forhindre en af dørene i at blive åbnet, hvis en trafikant nærmer sig bilen bagfra. Systemet udsender både en audio- og visuel advarsel, og i tilfælde af akut fare forhindrer det kortvarigt dørene i at blive åbnet.
Head-up-display, der tilbydes som ekstraudstyr, er ligeledes optimeret og byder på flere grafiske elementer end tidligere, og på ekstraudstyrslisten finder man nu også et nyt 480-watt Harman Kardon-hifi-anlæg med 12-kanaler lydsystem, der byder på fire pre-konfigurerede lydindstillinger: Pure (neutral studielyd), Relax (easy listening), Speech (fokus på talte ord) og Vibrant (dynamisk live lyd). Lyden kan også justeres individuelt efter personlig smag ved hjælp af en equalizer.
Introduktionen af de nye opgraderinger, muligheden for at vælge mellem tre batteristørrelser og en rækkevidde fra 388 til 555 km (WLTP) og til priser fra 259.995 kr. gør, at ID.3 favner bredt i forhold til at kunne passe til de danske bilkøberes kørselsbehov og budget. Og her slutter det ikke. Til entusiasterne har ID.3 også noget at byde på. Til august introduceres den sportslige GTX-version med op til 326 hk.
6 år efter sidste koncert i Danmark, er 30STM tilbage på dansk grund. Jeg var egenlig lidt i tvivl om jeg skulle tage med, men Anette tilbød at kombinere det med en weekend i København.
Derudover faldt det (længe efter billet var købt) sammen med at jeg skulle til Barcelona til Atlassian Teams 24 dagen efter koncerten, som var en søndag aften.
Vi havde en hyggelig weekend, og søndag kl 20:00 var jeg klar i K.B. Hallen, og ud over at der denne gang var opvarming på - og 1/2 times pause derefter - DET sidste hader jeg virkelig (er det for at sælge mere øl?), så blev det en rigtig god koncert, bl.a. fordi jeg denne gang havde en god siddeplads midtfor scenen uden nogen foran. Jeg er trods alt glad for jeg ikke valgte gulvet, da det havde betydet at stå op i 3 timer, lige længe nok for min krop og efter 14 kilometers gåen rundt i København, hvor vi gik på Bakken, i Dyrehaven (det blev lidt ødelagt af Errmitageløbet, dog) og tog en tur langs strandveken og kystvejen for at se alle de fine huse, og Lars Elbæks (kendt fra Vandkant til salg).
Men som sagt, fantastisk koncert med 30STM, her et par billeder hvis du ikke kan se videoen (den har lidt Copyright issues med Youtube...):
So, I decided to test Sonos for my kitchen and bought an Era 300 (the Five was both to large and expensive - and I have read a few reviews that the Era was more nuanced...)
First time - see my intial test at Sonos Arc + Sub + 2 x Era 300 (Surround sæt) and second time - the purchase/return at Incoming Sonos
Got the speaker and installed (OMG) the new and not apprised app.
Here is a sample of the setup struggles:
Hanging app, suddenly no products found after successful setup, firmware update stalling/failing etc etc.
Well - in short, I got it running finally....
But - I was so disapointed again for a speaker to +3000 dkr...
An Yes - I did trueplay it....
So I bought a Denon Home 250 for a comparison, and it kicked the Era's ass as a single kitchen speaker... in both apperance and sound.
So, that was the final journey for Sonos and yours truely, i do think its an overated hyped product...
Sidste uge var jeg på besøg til en aften med Dali KORE- højtalere til 669.000 kr/par.
Der var 2 personer fra Dali, og de var meget dedikerede - Thomas brugte mere end 2 timer på at fortælle om de 10 år det havde taget at designe og lave dem, og de 25.000 ingeniørtimer - og meget mere.
De fortalte også om hvad Dali står for og at det er dansk og familie ejet, virkelig fedt - og jeg er rigtigt glad for at have købt Dali (igen).
Men tilbage til KORE:
Alt var bygget fra bunden og en masse design var patenteret, de havde f.eks købt en møbel producent for at lave kabinetterne. Formet krydsfinér lakeret med vandbaseret lak der er UV hærdet (så de falmer ikke i sollys). Kan snart købes i Lamboghini grøn, og senere i egen farve - mod en extrapris selvfølgelig.
Så vi hørte en masse om dæmpning, coils, ophæng, impedans (modstand) osv osv. Og ikke mindst timing mellem enheder og placering, f.eks er højtalerene præcis buet for at styre de 2 stk 11,5 tommer bass'ser bl.a. - så det ikke udelukker hinanden ved en enkelts frekvens (kaldet "Cancel each other out").
Det sidste med timing var rigtigt interessant, også i forhold til en sub - som i Hifi regi ofte er ildeset; bl.a. fordi at dens timing ikke nødvendigvis spiller med alle enheder i højtalerne den spiller med; men til film er det jo mindre "kritisk", der står den for bulder og brag.
Af samme grund har jeg i det nye setup sat min sub som "LFE Only".
Så her er for ca 1 million:
669.000 for højtalerne, og så en bluesound modtager, en forforstærker og en mono-blok pr. højtaler. Selvom vi blev forsikrede om at de kunne drives af mindre...
Vi hørte en del musik streamet fra Tidal (lossles), her er et udpluk:
Her var hele playlisten: https://tidal.com/browse/playlist/0f18ad37-a368-4d51-a0c8-553207226c85
Som en "fodnote" var en del af Thomas slut indlæg at for 10 år siden var medier som Youtube etc forbudt i Hifi, men idag sælges langt de fleste højtalere (også high end) som en del af multimedie, ofte er der et TV involveret.
Til sidst var der en der spurgte hvordan man overtaler fruen, og svaret var "vil du ikke gerne have en glad mand" ..
Holdt ikke engang 2 år udenfor... imponerende at lave et produkt til udebrug, der ser sådan ud efter 1 år og 8-9 måneder...
Og det er jo ikke fordi at NetAtmo ligefrem er billigt..
På arbejdet bruger vi TT38 fra https://talents-unlimited.dk/
Og trods min generelle skepsis over DISC, Anagram og lignende kan jeg sige at jeg ahr set værre, mere upræcist end den.
En del af min (arbejds)profil er:
Så kald mig bare "the lone wolf" ... det er nemmere at gøre tingene selv generelt...
Måske kan man finde samme i Vestas Tests
Håber ikke profilen for privatlivet er det samme(?)









