Du ser en gammel version af denne side. Se den nuværende version.

Sammenlign med nuværende Vis sidehistorik

« Forrige Version 17 Næste »

Opgradering af ZenseHome blev besluttet efter de annoncerede MQTT support - så jeg kunne binde det sammen med Home Assistant. En stor del af installationen af pærer og lamper er idag Philips Hue, men mange er jo bundet til loftudtag der er ZenseHome, så når familien slukkede på kontakterne røg Hue ideen ligesom.

Jeg tænker en del over at det her er en oneway street - der er ingen muligheder for at komme tilbage på den gamle boks, når først firmware i tryk og kontakter etc er opgraderet.

Fordelen ved den amle boks var at den kunne flyttes i huset, den nye sidder i tavlen, så den kan man ikke lige flytte. Så mister man en kontakt eller tryk skal man sikkert pille strømmen fra den - der er så to mulighder - sluk for gruppen og mist strøm til alt - eller pil enhenden ud og fjern 220V; den sidste ønsker jeg bestemt ikke...


Søndag 09-02-2021

Blev systemet bestilt online, med en elektriker installation for at sikre at jeg ikke havnede mellem 2 hænder ang. den fysiske installation.


Onsdag 12-02-2021

Havde jeg info om at pakken var på vej, men intet hørt fra en elektriker.

Jeg rykkede derfor support og fik svar at de ville sørge for at han ringede.


Tirsdag 16-02-2021

Kontaktede Lindholm El mig og bad mig sende billeder af vores teknik skab, og om aftenen kom der info om installation den næste dag.


Onsdag 17-02-2021

Lindholm El kom som planlagt og installerede, spurgte min om min fasekobler skulle fjernes - hvortil jeg svarede at der var en grund til jeg havde bestilt gennem ZenseHome, og efter at have givet ham nummeret på ZenseHome og han havde talt med den blev den frakoblet.


Installationen efterfølgende:


 


Det var ganske fint. Ind på kontoret og lave en Lan Scan:

ZenseHome navnet har jeg sat ind. Vi kan se at boksen i virkeligheden er en Rasberry Pi - hvilket man kun kan bifalde. 0533894 nummeret er ikke boksens id.

Men den er på nettet, supert.


Derefter ind på iPhone og installerer Appen og oprette username etc, det fungerede også uden problemer.


Når man er kommet dertil er Appen tom, og da jeg havde min ZNS fil fra den gamle Windows XP jeg nu kan pensionere ville jeg tage dem derfra - men det er en binær fil.

Alternativt havde jeg et regneark med alle numre og den gamle Windows XP med det gamle ZenseHome program, så ingen problemer der med at finde id'er.


Jeg forsøger nu at indtaste id'er og trykke næste - men der sker intet. Jeg forsøger også at trykke på kontakter som der står i App'en, men der sker intet.

Finder denne: https://support.zensehome.dk/hc/da/articles/360017304679-Samlet-guide-til-installation-af-et-nyt-ZenseHome-system

Intet hjælp der.

Så - på Facebook for hjælp:

Der er god hjælp, bla. til artiklen https://support.zensehome.dk/hc/da/articles/360019299019-Liste-over-enhedernes-ID-nummer

Og at jeg kan sende filen til ZenseHome Support der vil ligge den ind, så det gør jeg, og opgiver mere den dag.


Torsdag 18-02-2021

Om formiddagen har ZenseHome fint lagt min ZNS fil ind, og App'en ser stort set sådan ud:

 


Jeg er en smule rundforvirret og arbejder (det kan man jo blive nød til) - i løbet af dagen modtager jeg en Velkomst mail fra ZenseHome, den kunne de godt have sendt lidt før...

I den er nemmerlig linket til: https://support.zensehome.dk/hc/da/articles/360014329279-Samlet-guide-til-opgradering-til-det-nye-ZenseHome

Jeg får lavet en kommunikationstest - visse ca dette:


Dog står der er 65 enheder mangler Fireware opdateringer.

Så jeg får fulmet mig ind og trykker på "opdater" et par steder..

I løbet af dagen undrer det mig at det går så langsomt, og jeg trykker igen og igen.


Samtidig sætter jeg MQTT op, men det er ikke nemt da jeg ikke kan se mine indtastninger i Appen:

Senere på aften spiser vi aftensmad med stearinlys, da loftsudtaget ikke fungerer:

Ganske hyggetligt. Efter maden fanger jeg at ZenseHome boksen ikke viser grøn i status - og det går op for mig at den booter efter 1-2 Firmware opdateringer:

Det er opdateret ca 10 enheder da jeg går i seng.


Fredag 19-02-201

Skriver jeg til ZenseHome ang. reboot og de svarer at de ser på det, men måske ikke løser det idag. Hurtigt svar og helt fair.

Der medfølger oså god info:

Mht. App problemet i MQTT er det fordi min iPhone kører Dark Mode skriver ZenseHome også - da jeg skifter væk fra Dark Mode kan jeg se hvad jeg skriver.

MQTT Bliver reconfigureret og jeg kan se noget i Home Assistant - men det må komme senere, da jeg lige skal tænke navngivning igennem - f.eks er rumnavn ikke med i MQTT:

Så der er mange loftslampe(r) ... Som navngivning og om alt skal være gennem MQTT skal lige overvejes - man skal jo også tænke på hvor afhængig man bliver af Home Assistant pludselig ..


Appen virker fra arbejdet og jeg opdaterer ved at starte igen og igen, det går langsomt !

Fredag aften den 19-02-2021 har jeg ialt fået opdateret 25 enheder af 65.


Lørdag 20-02-2021

ZenseHome boksen døde vist igår delvis - man kan sætte firmware updates i kø, men der sker intet. Man kan også fjerne dem, og alt under status er grønt for box og OS.

Senere så det endnu værre ud:

Jeg kiggede på boksen ude i teknikskabet, der er ikke en reset knap jeg lige kan nå, og jeg er ikke meget for at pille skjoldet af.

Genstart via App'en virker ikke - der står stadig at boksen sidst startde 19-02-2021 kl 23:31

Well... Der blev skrevet til ZenseHome Support


Søndag 21-02-2021

Der er vist ikke rigtigt noget der virker. En del kontakter gør - men lys i køkkenet kan vi ikke få. Heller ikke via Appen...

Mandag 22-02-2021

ZenseHome har resat boksen og fortalt de arbejder på at løse problemet.

Dagen opdatering:

"Hej Normann

Det ser ud til at vi fortsat har et problem der gør at systemet genstarter når en enhed med dårlig kommunikation opdateres. En her og nu løsning vil være kun at vælge firmware opdater udfor de enheder med en grøn procentsats, fremfor at vælge "opdater alle". Jeg bemærker at der er lavet en firmwareopdatering på stik til køle/frys, du skal være opmærksom på at firmware version 1.54.0 ikke tænder for det igen, så du skal lige ind og tænde for stikkontakten igen. Blot til info. "

Pt.  er der ikke opdateret mange flere, men flere af vores kontakter er ikke forbundet til loftudtag mere....

Alt i alt er jeg trods alt ikke synderlig imponeret, men forstrøstningfuld.

Nå, så forsøgte jeg at køre en kommunikationstest, og nu er den HELT nede:



  • Ingen etiketter