Dette er dagbogen for vores 2013 tur til Jesolo, nord for Venedig. Læs og vores andre Italiens ture på Italien Belgien 2008Italien 2010Italien 2012

Der var bestilt 1 uge på Borgio Dei Fiori, gennem friferie.dk

Indhold

Google Maps over nærområdet:

De 2 kørte router - mørkeblå E45/7 nedad - mørkeblå E45/A7 med det lyseblå alternativ A9 hjem A9. I virkeligheden er det ligemeget, evt. forsinkelser af kø, mad, pauser etc vil gøre forskellen.

Torsdag 27-06-2013

Familiebilleder 2013#Italien2013/27-06-2013

Vi kørte fra Klarup kl. 05: 30 - ca en halv time senere end planlagt; det er bare svært at komme op 04:30 må man sande. Turen til grænsen gik stille og roligt, der var ret stille i bilen. Kl. ca 8 var vi hos Fleegard for at proviantere sodavand, mokai'er, slik, chips og enkelte andre fornødenheder til ugen sydpå.

Derefter kørte vi videre og 10:30 fik vi en kombineret morgenmad/frokost på McDonald i Bispingen, et sted vi har været flere gange og spise med Connie og Carsten.

Senere kastede Christopher desværre op, heldigvis sad Anette bag i bilen sammen med ham, og da han advarede i god tid endte alt sammen planmæssigt i en pose.

Kl 14:30 holdt vi en pause nord for Wurtzburg hvor Anette overtog ratttet, desværre røg vi i en vejarbejde kø efter bare 15 minutter, denne kø tog over 1,5 time at komme igennem (når 3 baner er indsnævret til 1), hvilket ødelagde vores planer for aftensmad på den indiske resturant Sidharta på hotellet; så kl. 17:30 med ca 200 km igen var det ind på Burger King for at få aftensmad.

Resten af turen gik godt og pænt stærkt på vejene før Munchen, hvor vi flere gange rundede 210 km/t og ca. 19:30 ankom vi til hotellet uden problemer.

Erfaringen viser at GPS'en ikke er god på de lange ture her viser den alt og til underligheder, men i nærområdet fra udkanten af München og til hotellet var den fin og præcis. Vi ankom til vores fine lille (ynglings) Hotel Schleuse ved 19:30 tiden; her boede vi også i 2012. Vi fik pakket lidt ud og hyggede os et par timer med at se tysk danse tv, laptop gaming og læsning.

Fredag 28-06-2013

Familiebilleder 2013#Italien2013/28-06-2013

Fredag sov vi lidt længere end planlagt - uret var sat til at ringe kl. 8, men den var næsten 9 inden vi var nede tl morgenmad.

Efter morgenmad besluttede vi os for at se centrum og derefter måske tage i zoo. Vi kom uden problemer ind til centrum og fik parkeret, men herefter var vi ikke helt klar over hvordan vi fandt gågaderne, så vi gik lidt på "gehør" rundt og så på diverse butikker. Her savner man lige en håndholdt GPS eller Internet på iPhonen...

Efter at have gået gennem en Saturn var vi så heldige at komme ud på gågaden på den anden side af butikken. Så vi "shoppede" og kiggede butikker. - men intet er billigere i München end i Danmark, så det blev kun til en Cap til Toke.

Desværre var Christopher slet ikke frisk efter gårsdagens køretur, så han blev nærmest slæbt rundt i byen mens han klagede over ondt i maven.

Kl 13:30 spiste vi frokost på Berni's - lækker pasta og pizza og selv Stoffer fikda lidt mad ned. Efter manden tog vi turen tilbage mod bilen; og var lidt spændte på om vi kunne finde den, men dette gik dog uden problemer.

Tilbage på hotellet slappede vi af, og pludselig var klokken 17:30 - alt for sent til at besøge zoo, så det må blive en anden gang.

Kl 19:30 tog vi på indisk resturant  Sidharta uden Christopher, der blev efterladt på værelset med laptop, telefon og låst dør. Vi andre fik et godt og spændende indisk måltid som selv Toke nød, trods der selvfølgelig var ris til :-)

Da vi kom tilbage til værelset var vi vist ikke savnede, han kan klare sig selv, bare der er en computer at game på.

Lørdag 29-06-2013

Familiebilleder 2013#Italien2013/29-06-2013

Lørdag skulle turen gå til Jesolo (du Lido) og vi havde besluttet at tage vores tid og ikke køre tidligt men spise morgenmad på hotellet. Så efter at have nydt den gode kop kaffe, drog videre med pakket bil kl 10.

Turen gik egentligt planmæssigt, da vi skulle dreje af den "normale" vej mod Østrig og Brennerpasset ville GPSen have os en anden vej - først mente jeg dette var forkert og kørte mod Brenner men efter at have studeret vores Google print og tænkt over tingene, vente vi om og fulgte GPS'en, da vi jo skulle mod Venedig, der ligger et pænt stykke øst for Gardasøen.

Vi havde en tur pause kl. ca 13 for at strække ben og igen kl 14:50 da et toiletbesøg var krævende - her fik vi fornøjelsen af et "hul jorden" toilet på en rasteplads, føj for søren - ærgerligt vi ikke fandt en McDonald's inden, der ved man da at toiletterne er rene.

Vore ankomsttid var sat til ca. kl 17, underligt nok ret korrekt af GPS'en og her begyndte løjerne så:

Efter at have nået Jesolo uden andre problemer end lidt kø ind til byen, villeGPS'en have os langt væk fra byen og efter 10 km vendte vi om og ledte, da vi mente det ikke kunne være længere ude. Senere fandt vi ud af at GPS'en sådan set var på dt rigtige spor og vi kom langt væk fra byen og fandt den rigtige vej, men husnumre er ikke blandt italienerens favoritter. Men efter at have kørt rundt og ledt, fandt vi nøgleudleveringsstedet og her gik det op for os, at dette intet havde at gøre med selve lejlighedslokationen... Vi havde klart opfattet det som at nøgleudlevering og ferielejligheden var et og samme sted (smil) Så der spildte vi lige 1,5 time med at fare rundt ...

Vi var derfor først ved nøgleudleveringsstedet kl 19, det ville lukke kl 19:30 kunne jeg se, trods der i papirerne faktisk står kl 20 - godt vi nåede det trods alt. Vi fik nøgle osv og kørte tilbage til Jesolo for at komme i lejligheden, her havde vi lidt mere GPS og vejsjov for lige at finde stedet og den rette indkørsel til det.

Vi kom vel ind i den iøvrigt fine lejlighed, men 200 m til havet og havudsigt etc var der nu intet af. Efter at have pakket ud tog vi ned i byen, det gik hurtigt op for os at Lars Glerup havde ret, dette er et turisthelvede - på dette tidpunkt savnede Anette og jeg vist Garda Village ret meget...

Efter en pizza på en middel resturant (dvs Anette fik grillet roastbeef, der bestemt ikke var roastbeef og ret dårligt) tog vi hjem og så lidt Tour inden vi gik til køjs.

Søndag 30-06-2013

Familiebilleder 2013#Italien2013/30-06-2013

Søndag var vores første hele dag i lejligheden, der ligger med soveværelset op af en temmelig befærdet vej, via Gorizia, det er vel prisen for at være i centrum - men den er rimelig støjende i forhold til freden i Garda Village. Ungernes soveværelse peger ud mod gården, så det var bedre for dem. Men vi kunne nu alligevel sove til ca 8:30 så det gik da. Meget tæt på os ligger et lille supermarked, så det tager max. 5 minutter at hente frisk morgenbrød.

Efter en hyggelig morgenmad slappede vi bare lidt af inden vi bevægede os til poolområdet, hvor der ikke var så varmt, og poolen på stedet virkede ikke som en af de allervarmeste, så der skulle lige lidt mod til at komme under. I løbet af ugen fandt vi nu ud af den var varm nok.

Vi hyggede os ved poolen og varmen kom; før vi havde set os om var det på med solcreme inden vi blev alt for røde. Kl. 13:30 kom poolmanden og sagde noget på italiensk som vi fattede nada af, og 2 ord på engelsk kunne han ikke - heldigvis kunne en ung italiensk pige informere os om at poolen var lukket fra 13:30 til 15:30 der er stilleperiode på Borgio dei Fiori - fint nok. Så vi gik op og fik os noget frokost og slappede af med vores bøger.

Senere gik Anette og jeg til poolområdet igen, både for at få lidt mere sol og læse og bade en tur, senere kom Toke ned og svømmende lidt med os. Christopher var bare sløj og lå oppe i lejligheden og sumpede.

Efter endnu en pooltur, solbadning, lidt læsning og lidt afslapning gik vi en tur nede i butiksgaderne for at snage lidt - det minder en del om Hjallerup marked, enten er det billigt eller latterligt dyrt, vi fandt nogle rigtig fede t-shirts's til 43 euro, det kan man sørme også få en fin t-shirt for i Danmark. Stoffer fik købt sig en Angrybirds bamse, det hjalp kortvarigt på humøret.

Efter at have cruiset en times tid i "turisthelvedet" gik vi ind i supermarkedet nær lejligheden og købte ind til at lave pasta og pastasauce, det blev faktisk en hyggelig aftensmad på terrassen.

Resten af aftenen gik med at hyggespise sli, chips og læse, mens ungerne spillede Batman på Tokes laptop. Kl. ca 22:30 tørnede vi alle ind for natten.

Mandag 01-07-2013

Familiebilleder 2013#Italien2013/01-07-2013

Mandag sov vi igen længe - trods larmen fra gaden :-) Det var en sløv start hvor jeg hentede frisk brød i det lokale supermarked igen. Efter at have spist og soigneret os var klokken nok blevet henaf 12 tiden, da vi tog afsted for at finde Tropikarium som vi havde set på et par ophængte plakater.

Vi kunne ikke lige se hvor det var på GPS'en under POI's, så det endte med at jeg stoppede og gik ind i foyeren på et hotel for at finde nogle flyers: Bingo, stedet var ikke mere end 1-2 km væk fra os, så det fandt vi nemt.

Det var et fint sted med masser af terrarier for padder, gekkoer, øgler og lignende. I næste bygning var der "aliens" , dvs. udstoppede dybhavsfisk og blæksprutter. I tredie bygning var der "predators" det var primært hajer og krokodiller, bla. den største dille vi nogensinde har set, kaldet "Mama Ruby" - den var nok 4 meter lang. I sidste bygning var der masser af akvarier med saltvandsfisk

Desværre var Christopher forsat sløj under det hele og måtte slæbes afsted, hvilken ødelagde fornøjelsen en smule. Efter at have brugt en halvanden times tid derinde, fandt vi en Lidl nær ved og fik provianteret til aftensmad og hygge.

Derefter tog vi hjem og gik ned til poolen, og hyggede der et par timer, Toke og jeg var i vandet 2 gange - og hyggede med at kæmpe om at dukke hinanden under. Da Christopher endelig ville have noget at spise, hentede Anette en ostemad til ham, men det måtte man ikke have ved poolen, poolmanden her går bestemt op i sit arbejde med liv og sjæl (smil)

Så vi gik op i lejligheden igen og fortsatte hyggen, og sumpede lidt. Ved 18:30 tiden lavede vi Bruchetta til forret, senere efterfulgt af Tortelinni med skinke, sammen med salat, ostefyldte chilier og flutes med pesto, superlækkert. Dvs at Tortellinien skulle have været med skinke, men var med Rucula og Spinat, noget Toke og jeg ikke spiser - men det smagte nu godt.

Resten af aftenen hyggede vi med chokoladeboller fra Lidl og andre godter. Christopher havde desværre feber her og var slet ikke til at rode med.

Tirsdag 02-07-2013

Familiebilleder 2013#Italien2013/02-07-2013

Tirsdag kunne vi sove knapt så længe, dvs. alle undtagen Christopher. Efter at have stået op lidt over 9 hentede jeg friskt morgenbrød og vi fik som sædvanlig en lækker morgenmad på terrassen. Senere efter at have soigneret os tog Anette og jeg på en lillesightseeing for ar finde lidt information om området og finde nogle brochurer. Vi fandt stedet fra dagen før ved siden af Tropikarium hvor der var en booking- og informations-butik. Vi fandt både et kort over området og over Venedig samt lidt andet informationsmateriale. Derefter kørte vi over l Laguna shopping og kiggede lidt butikker, men igen: priserne bestemt ikke billigere end i Danmak.

Derefter i Lidl igen og handle frugtkaramller, flutes og mælk. Endelig fandt vi en Shell station så vi kunne få fyldt diesel på, jeg tankede bare selv men så at i Italien venter man natuligvis bare på at tankpasseren kommer og fylder på for en.

Da vi kom hjem gik vi 3 til poolen, mens Christopher blev med laptoppen i lejligheden indtil 13:30 hvor poolen "pausede"; - så fik vi lækker frokost igen med varme flutes, pesto, skinke og fyldte chilllier :-)

Derefter en gang afslapning til ca. 15:30 hvor vi gik til poolen igen, alle 4. Efter en omgang bad og sol igen gik vi til stranden, der er en 3-400 meter væk, og fik testet det rigtige havvand, der var varmere end poolen og rigtigt rart. Men der er dælme også mange mennesker ved stranden og hvert hotel osv. har sine nummererede parasoller og stole i fine rækker, der er helt fyldt op - og ingen af dem er vist gratis at besætte...

Om aftenen spiste vi på Mille Luci, en spændende resturant med "Tusind Ting", og supergod mad!

Onsdag 03-07-2013

Familiebilleder 2013#Italien2013/03-07-2013

Onsdag kørte vi mod Venedig, eller dvs. vi havde besluttet at se nærmere på området og den store by på landsbyen af Venedig, kaldet Mestre - det var jo kun ca 40. km fra Jesolo. Desværre, eller heldigt, var det primært landevej dertil så vi fik set en del af landskabet hernede og det er ikke meget forskelligt fra Gardasø området, enlige huse enten beboede eller faldefærdige rønner og store marker - underligt nok har vi ikke set husdyr som heste, køer, får eller grise overhovedet.

Vi nåede ude problemer til Mestre der er en pæn storby med en form for ringvej udenom, og vi fandt da også uden alt for mange problemer ind til centrum, hvor vi bare ikke kunne finde en P-plads, der er vitterligt kylet biler overalt ligesom i München, så til sidst endte vi et stykke nede i en sidegade hvor vi parkerede trods Italienske skilte om "p-pergamente" osv, så måtte vi håbe den var der senere....

Vi havde på den lille rundfart efter en P-plads allerde set et mindre shopping-center OVS som vi osede igennem, men igen - det er bestemt lige så dyrt som i Danmark, så det blev ikke til noget køb. Efter shoppingcenteret fortsatte vi rundt i gaderne i Mestre og osede løs og kiggede butikker, selvom pengene sad løst på lommen var der ikke det store at køeb til gode priser. Iøvrigt var mange mindre butikker lukket pga. "siesta" fra 12:30 til 16, noget vi også har mødt i Dezenzano og Peschira - ikke forbandet turist venligt...

Efter at have kigget butikker fandt vi en cafe og fik en ordentlig is, mens Toke fik en vaffel med "panna" der så IKKE er softice, men flødeskum :-)

Vi bestemte os så for at se nærmere på Venedig igen, trods at vi var der for et par år siden, og dengang ikke syntes det var så fantastisk. Carsten havde dengang sagt at man ikke kunne køre til Venedig, det er dog ikke korrekt, man kan sagtens køre over på "øen" hvor der faktisk er en del (mange) biler, alle turister ender dog i et kæmpe P-hus kaldet Tronchetta, der er sgu plads til mange biler. Fra P-huset til selve den gamle del af Venedig er der en "Tram" en lille monorailbane til 1 EUR pr. person, så man sparer at gå de ca. 3 km hver vej; og på vejen kan man se havnen på øen, hvor der lå en del store luxuskrydsere og durvede i vandet.

Vi nåede derfor til den gamle del, hvor der så ikke er biler, men kun kanaler og både - antallet af mennesker var noget anderledes end sidste gang i de små gader (var vores opfattelse), men de mange små glas- og maske-butikker var godt nok de samme (gab). Efter at have gået rundt i Venedig i en times tid erklærede Toke at han kedede sig bravt, og så spændende er Venedig nu heller ikke, ikke engang 2 gang man er der - så vi tog turen tilbage med Tram'en og over landevejene til Jesplo, hvor vi købte ind i Lidl igen til lækkert aftensmad, igen Tortellinien, denne gang med skinkefyld, flutes, pesto, fyldte chilis og soltørrede tomater i olie, nam nam :-)

Åh ja, og 3 boller med chokoladefyld, som vi spiste da vi kom hjem, med en god kop kaffe til, derefter en lille lur, men ungerne gamede...utroligt de aldrig skal have en morfar!

Så der var sent aftensmad ved 20:30 tiden og derefter slikkede, hyggede og læste vi.

Torsdag 04-07-2013

Familiebilleder 2013#Italien2013/04-07-2013

Torsdag startede temmelig skyet, og med rigtigt meget trafiklarm - sådan føltes det ihvertilfælde.....

Så vi var sådan lidt i tvivl om hvad der skulle ske sådan en torsdag, da vejret slet ikke indbød til pooling. Der er en del forlystelser omkring Jesolo, men mange af dem frister simpelthen ikke, og med Christophers manglende (gode) humør og manglende lyst til noget som helst, ville de fleste ting være temmelig trælse at slæbe ham igennem.

Så vi besluttede at tage ud til nøgleudleveringen i Cavallianano for at høre om slutrengøring og spørge til en grotte som Anette havde set reklame for på en plakat; men der var selvfølgelig også siesta lukket fra kl 12.... Så vi sightseeingede ind mod byen og fandt faktisk en plakat for grotten - der åbenbart lå i Slovenien...

Så vi tog ned mod vandet og 2 store bygninger, hvor vi parkerede for at se butikker - kun for igen at finde at en del af dem var lukket for siesta, men så sparede vi da de penge; dog fik jeg købt et bælte til 8 EUR i en lille tinge-tangel butik.

Mens vi gik rundt kom solen rigtigt frem, så vi ville hjem til poolen, men snuppede lige frokosten på McDonalds inden.

Hjemme var vi ved poolen og stegte et par timer i en dejlig varme, - efter et frisk bad gik jeg ned og handlede kød og brød til det Chilli Con Carne glas vi havde med hjemmefra - igen et dejligt måltid på terrassen i varmen.

Toke havde gemt sig inde noget af dagen, så han var frisk på en "hvem kommer først i vandet" efter maden, og han tabte - men vi havde en masse gode kampe i vandet igen, igen.

Fredag 05-07-2013

Familiebilleder 2013#Italien2013/05-07-2013

Fredag sov vi lidt længe, det var også tiltrængt; jeg kunne da slet ikke sove og lyttede bare til trafikken på Via Grozia - ufatteligt hvor mange biler, brølende mc'er og busser der kan ræse forbi kl. 01 om natten...

Så den var tæt på klokken 10 inden vi kom op til morgen, for anden morgen itræk var Toke allerede stået op før os og sad og gamede med headset på :-)

Efter morgenmaden og diverse routiner tog vi til Sea-Life, som vi egentlig ikke helt viste hvad dækkede, da brochuren var kort pg på Italiensk. Vi blev da positivt overraskede, det var en større mængde rigtigt flotte akvarier der dækker mange forskellige fisk og scenarier, rigtigt, rigtigt flot. Vi fik også overværet fodring af koraller, der blev håndfodrer en af gangen med en tang med en stykke fisk eller musling på.

Efter Sea-Life shoppede vi lige en flot palliettrøje til Anette, som vi havde set tidlige på ugen i Laguna Shopping. Derefter hjem og sole og bade i det gode vejr, det var superlækkert varmt.

Ved 20 tiden var vi klædt anstændigt igen og gik ned til hotellet på hjørnet for at spise, det var god og billig mad, jeg fik en glimrende Club Sandwich og Anette en Mexikansk salat, der var rigeligt mad - fulgt af kaffe efter ungerne var gået tilbage. Senere gik Anette og jeg en hyggelig tur af "strøget" og osede.

Aftenen sluttede af med vi fik pakket alt og gjort klar til hjemturen.

Lørdag 06-07-2013

Familiebilleder 2013#Italien2013/06-07-2013

Lørdag stod vi op kl. 8 og fik pakket bil, gjort rent og var ude ved nøgleudleveringen LeoTours kl. 9, for at opdage de åbnede 9:30 - men vi blev da lukket ind lidt før. Kort business: aflevering af nøgle og 200 EUR i hånden og så afsted.

Der var en del kø ud af Jesolo (men mere indad mod byen) og den første time fik vi ikke kørt så langt, men da vi nåede betalingvejen gik det bedre.

Vi kom til Østrig uden problemer og ledte efter en McDonald's men fandt ikke en, derfor stoppede vi faktisk samme sted, Rosenbergs som nedad - men her var turistkaos omkring madbuffet'en, så vi tissede bare af og kørte igen.

Først et stykke oppe i Tyskland fandt vi en McDonald omkring 15:20 første mad på turen..og vi havde ikke fået morgenmad.

Vi kørte op af A9, mens vi havde taget A7 nedad - og der var fart på et stort stykke af A9 hvor der er fri hastighed, fedt igen (smil)

Efter at have nået A14 mod Hamburg byttede vi, og Anette kørte til grænsen med imponerende hastighed, nålen passerer flere gange 190 km/t og hun kørte på et tidspunkt om kap med en hvid Audi A5; der måtte vi dog bøje os, men kunne se at en Porche 911'er kunne Audi'en ikke hamle op med, ha ha :-)

Kl. 23.15 var vi hos Fleegard der lukkede kl. 24, så en hurtig shopping; Slik, Mokai, Sodanvandog 23:40 gik den hjemad med Normann bag rattet.

01:47 holdt vi på Kærhavegårdvej :-) home steet home

Søndag 07-07-2013

Søndag stod vi op til vasketøj i rå mængder - vi vasker alt der har været med, også for ikke at få f.eks væggelus med ind. Udover det meget vasketøj, var græsset blevet meget langt, det tog 3 slåninger og en manuel sammenrivning af 500 m2 for at komme i bund, pu ha. Anette har også vasket ca 10 maskinfulde tøj, tæpper og diverse.

Kilometer på turen

Fra -> TilAntal km
Klarup -> Munchen1252 km
Munchen -> Jesolo di Lido685 km
Jesolo -> Klarup1821 km
Diverse198 km
Ialt3.956 km

Bøger vi fik læst

Vi fik læst 4 bøger, samt en RØVFULD tegneserier med Batman, Splint, Tintin etc etc