Når man arbejder i en service organisation med IT - som jeg gør som IT Service Manager hos Netic, har man en interesse i at følge de standarder der sættes på dagsordenen.
Hos Netic "bekender" vi os primært til ITIL med en meget pragmatisk tilgang - ud fra en device om at vores ITIL implementeringer aldrig skal være for ITIL skyld, men fordi der er benefit ( tilføres værdi) - først og fremmest for kunden (som vi jo leverer en service til) - derefter for Netic .
Som IT Service Manager plejer jeg en del "hellige køer" som jeg ser som en del af essensen i at lave god drift, nemmerlige:
5S princippet
De 5 S'er plejer jeg lidt sporadisk og formanende, specielt når nogle ikke standardiserer eller praktiserer
Se mere på 5S Kirken
Log og dokumenter
Flest mulige sager (med fornuft) skal logges i det relevante sagsstyringsystem, erfaringer viser (desværre) at går der politik i tingene kan der efterfølgende komme et "blame game" og så er det vigtigt at have udmeldinger og tidslinier på plads.
Cookbook
Et kogebogsprincip for Changes og for at lave SOP'er (Standard Operational Procedures)
Se mere på Kogebogsprincippet for Changes og SOPs
En par eksempler på Cookbooks kan ses på JIRA Install Cookbook og Confluence Install Cookbook