Opgradering af ZenseHome blev besluttet efter de annoncerede MQTT support - så jeg kunne binde det sammen med Home Assistant. En stor del af installationen af pærer og lamper er idag Philips Hue, men mange er jo bundet til loftudtag der er ZenseHome, så når familien slukkede på kontakterne røg Hue ideen ligesom.

Jeg tænker en del over at det her er en oneway street - der er ingen muligheder for at komme tilbage på den gamle boks, når først firmware i tryk og kontakter etc er opgraderet.

Fordelen ved den amle boks var at den kunne flyttes i huset, den nye sidder i tavlen, så den kan man ikke lige flytte. Så mister man en kontakt eller tryk skal man sikkert pille strømmen fra den - der er så to mulighder - sluk for gruppen og mist strøm til alt - eller pil enhenden ud og fjern 220V; den sidste ønsker jeg bestemt ikke...


Søndag 09-02-2021

Blev systemet bestilt online, med en elektriker installation for at sikre at jeg ikke havnede mellem 2 hænder ang. den fysiske installation.


Onsdag 12-02-2021

Havde jeg info om at pakken var på vej, men intet hørt fra en elektriker.

Jeg rykkede derfor support og fik svar at de ville sørge for at han ringede.


Tirsdag 16-02-2021

Kontaktede Lindholm El mig og bad mig sende billeder af vores teknik skab, og om aftenen kom der info om installation den næste dag.


Onsdag 17-02-2021

Lindholm El kom som planlagt og installerede, spurgte min om min fasekobler skulle fjernes - hvortil jeg svarede at der var en grund til jeg havde bestilt gennem ZenseHome, og efter at have givet ham nummeret på ZenseHome og han havde talt med den blev den frakoblet.


Installationen efterfølgende:


 


Det var ganske fint. Ind på kontoret og lave en Lan Scan:

ZenseHome navnet har jeg sat ind. Vi kan se at boksen i virkeligheden er en Rasberry Pi - hvilket man kun kan bifalde. 0533894 nummeret er ikke boksens id.

Men den er på nettet, supert.


Derefter ind på iPhone og installerer Appen og oprette username etc, det fungerede også uden problemer.


Når man er kommet dertil er Appen tom, og da jeg havde min ZNS fil fra den gamle Windows XP jeg nu kan pensionere ville jeg tage dem derfra - men det er en binær fil.

Alternativt havde jeg et regneark med alle numre og den gamle Windows XP med det gamle ZenseHome program, så ingen problemer der med at finde id'er.


Jeg forsøger nu at indtaste id'er og trykke næste - men der sker intet. Jeg forsøger også at trykke på kontakter som der står i App'en, men der sker intet.

Finder denne: https://support.zensehome.dk/hc/da/articles/360017304679-Samlet-guide-til-installation-af-et-nyt-ZenseHome-system

Intet hjælp der.

Så - på Facebook for hjælp:

Der er god hjælp, bla. til artiklen https://support.zensehome.dk/hc/da/articles/360019299019-Liste-over-enhedernes-ID-nummer

Og at jeg kan sende filen til ZenseHome Support der vil ligge den ind, så det gør jeg, og opgiver mere den dag.


Torsdag 18-02-2021

Om formiddagen har ZenseHome fint lagt min ZNS fil ind, og App'en ser stort set sådan ud:

 


Jeg er en smule rundforvirret og arbejder (det kan man jo blive nød til) - i løbet af dagen modtager jeg en Velkomst mail fra ZenseHome, den kunne de godt have sendt lidt før...

I den er nemmerlig linket til: https://support.zensehome.dk/hc/da/articles/360014329279-Samlet-guide-til-opgradering-til-det-nye-ZenseHome

Jeg får lavet en kommunikationstest - visse ca dette:


Dog står der er 65 enheder mangler Fireware opdateringer.

Så jeg får fulmet mig ind og trykker på "opdater" et par steder..

I løbet af dagen undrer det mig at det går så langsomt, og jeg trykker igen og igen.


Samtidig sætter jeg MQTT op, men det er ikke nemt da jeg ikke kan se mine indtastninger i Appen:

Senere på aften spiser vi aftensmad med stearinlys, da loftsudtaget ikke fungerer:

Ganske hyggetligt. Efter maden fanger jeg at ZenseHome boksen ikke viser grøn i status - og det går op for mig at den booter efter 1-2 Firmware opdateringer:

Det er opdateret ca 10 enheder da jeg går i seng.


Fredag 19-02-201

Skriver jeg til ZenseHome ang. reboot og de svarer at de ser på det, men måske ikke løser det idag. Hurtigt svar og helt fair.

Der medfølger oså god info:

Mht. App problemet i MQTT er det fordi min iPhone kører Dark Mode skriver ZenseHome også - da jeg skifter væk fra Dark Mode kan jeg se hvad jeg skriver.

MQTT Bliver reconfigureret og jeg kan se noget i Home Assistant - men det må komme senere, da jeg lige skal tænke navngivning igennem - f.eks er rumnavn ikke med i MQTT:

Så der er mange loftslampe(r) ... Som navngivning og om alt skal være gennem MQTT skal lige overvejes - man skal jo også tænke på hvor afhængig man bliver af Home Assistant pludselig ..


Appen virker fra arbejdet og jeg opdaterer ved at starte igen og igen, det går langsomt !

Fredag aften den 19-02-2021 har jeg ialt fået opdateret 25 enheder af 65.


Lørdag 20-02-2021

ZenseHome boksen døde vist igår delvis - man kan sætte firmware updates i kø, men der sker intet. Man kan også fjerne dem, og alt under status er grønt for box og OS.

Senere så det endnu værre ud:

Jeg kiggede på boksen ude i teknikskabet, der er ikke en reset knap jeg lige kan nå, og jeg er ikke meget for at pille skjoldet af.

Genstart via App'en virker ikke - der står stadig at boksen sidst startde 19-02-2021 kl 23:31

Well... Der blev skrevet til ZenseHome Support


Søndag 21-02-2021

Der er vist ikke rigtigt noget der virker. En del kontakter gør - men lys i køkkenet kan vi ikke få. Heller ikke via Appen...

Mandag 22-02-2021

ZenseHome har resat boksen og fortalt de arbejder på at løse problemet.

Dagen opdatering:


"Hej Normann

Det ser ud til at vi fortsat har et problem der gør at systemet genstarter når en enhed med dårlig kommunikation opdateres. En her og nu løsning vil være kun at vælge firmware opdater udfor de enheder med en grøn procentsats, fremfor at vælge "opdater alle". Jeg bemærker at der er lavet en firmwareopdatering på stik til køle/frys, du skal være opmærksom på at firmware version 1.54.0 ikke tænder for det igen, så du skal lige ind og tænde for stikkontakten igen. Blot til info. "


Pt.  er der ikke opdateret mange flere, men flere af vores kontakter er ikke forbundet til loftudtag mere....

Alt i alt er jeg trods alt ikke synderlig imponeret, men forstrøstningfuld.

Nå, så forsøgte jeg at køre en kommunikationstest, og nu er den HELT nede:


Tirsdag 23-02-2021

Morgenens besked fra ZenseHome:


"Godmorgen Normann

Vi beklager at du oplever så mange problemer. Du må gerne tænde og slukke på sikringsgruppen som boxen sidder på, så genstarter den helt. Vi er ved at undersøge om der er mere vi kan gøre rent softwaremæssigt for at afhjælpe de mange genstart af systemet ved dine firmware opdateringer. Jeg skal nok holde dig opdateret i løbet af i dag på hvad vi når frem til. Vi skal nok finde en løsning til dig hurtigt, da vi godt er klar over at det ikke er holdbart med et system som virker delvist. "


Hm, ja - nu ved jeg f.eks ikke hvilken sikringsgruppe boksen sidder på - og med 3 hjemmearbejdende er det ikke nemt. Og ZenseHome har ikke exponeret en Hardware reset eller noget på fronten...

Det ser heller ikke ud til der er et lys på den, så man kan se om den får strøm eller ej (ked af det)

Suk - så jeg måtte tage hele stømmen fra huset...

Pt. manger 34 enheder stadig firmware opdatering.


Onsdag 24-02-2021

ZenseHome forsætte - lover at klare vores loftslys i det store badeværelse, der er ikke så stort bifald herhjemme og bad, barbering og makeup sætning fra hustruen...

Dagen sidste mail fra ZenseHome:

Vi har opdateret og holdt øje med det i løbet af i dag. Indtil videre oplever vi fortsat lidt ustabilitet ved firmware opdatering hos dig, det ser dog ud til at det kører stabilt når der ikke er nogen opdatering i gang. 

Vi slår opdateringerne fra nu her, og indstiller automatisk vedligeholdelse til at køre i nat mellem 01-05. Så du kan lave konfigurationer på det som er opdateret. 

Vi fortsætter med at holde øje med systemet, så vi forhåbentligt finder årsagen til ustabiliteten. 

Lige et par spørgsmål vi godt kunne tænke os besvaret i forbindelse med vores fejlsøgning: 
-Hvor er boksen placeret i forhold til resten af huset? Er det centralt eller i et skur baghaven?
-Hvordan er temperaturforholdende i rummet hvor boksen er placeret?
-Hvis muligt må du gerne sende et billede af boksen, hvor låget er taget af tavlen

Vi skal nok holde dig opdateret, på forhånd tak. 


Svarerne er stort set i denne blog - boksen sidder i bryggers i teknikskabet..

Fin support, men vi er 1 uge henne og har fået opdateret 50 enheder...

Der mangler nu nyt firmware på 13 enheder

Men generelt er lys etc ved at virke igen, når man ikke forsøger at opdatere forbliver boksen i live set det ud til, og jeg kan parre opdaterede kontakter og udtag sammen.

Torsdag 25-02-2021

Der er aftalt at Lindholm El skifter boksen 04-03-2021 sammen med en tekniker fra ZenseHome.


Fredag 26-02-2021

Måske arbejder de endnu..

Der er 7 enheder der stadig mangler firmware.


Torsdag 04-03-2021

Så har Jakob fra ZenseHome været fordi - lang tur fra Esbjerg. Vi fik skiftet ZenseHome boksen i bryggers til en ny, og målt lidt temperaturer; og boksen er omkring 45 grader, hvilket er en (for) høj temperatur under drift.

Den sidder i teknikskabet hvor der også er gulvvarme, Eniig Fiberrouter og et par switche; - så aftalen er at flytte den udenfor teknikskabet - nogen som man bør været opmærksom på ved montering eller informere elektrikeren om.

Ellers var det et supert hyggeligt besøg, - primært har der været en række stikkontakter som ikke kommunikerer - ved at tage alt ud af dem så vi en forbedring, men udfordringen er nok både længder af kabler og alt det "lort" der er i et moderne hus af computere, tv, playstation, xbox, samsung- og apple-ladere og en masse pærer fra en masse forskellige leverandører - alt dette giver støj.

Der skulle også være et filter på vej - her var min opfordring til ZenseHome at det mindst kom i en færdig version med kabel han-hun - så jeg bare kan forlænge og ikke selv (som med det gamle filter) skal sætte ledninger i det.


Det jeg også lærte var at boksen var sat på vores "komfurgruppe" så den har fat i alle 3 faser - noget smartere end den gamle der også skulle have fasekobler. Til gengæld mister man så det nemme i at kunne flytte boksen rundt i huset for at nå steder der var problemer med; men det er jo ikke målet.


Men - alt vores ZenseHome er 10 år gammelt og et par stikkontakter er simpelthen til udskiftning - bla. et loftudtag i soveværelset som boksen ikke kan kommunikere ret godt med; men det kan godt tale med de 2 kontakter der skal tænde og slukke det - så der er ikke rigtigt et større problem. Det har monteret en gammel LED lampe, det kan også være at den er en del af problemet.


Det var superhyggeligt at have dem forbi og et godt arbejde og spændende information - samt jeg så de nye dækplader etc; så kan man godt se hvor gule vores er blevet over 10 år.

Nu venter vi på at flytte boksen udenfor teknikskabet.


Fredag 05-03-2021

Det er aftalt med Lindholm El, at boksen flyttes 10-03-2021.

Efter ZenseHome var her, er det problematiske loftudtag i vores soveværelse helt dødt, det virkede da de var her. Så enten skal der måske et nyt på, eller et std. billigt loftudtag med en Hue lampe...


Onsdag 10-03-2021

Så er ZenseHome boksen flyttet ud af vores teknikskab - og temperaturen er ca 27 grader målt ovenpå boksen. Det må forventes i et moderne hus med 20-22 grader samt den varme PI'en på 3 faser genererer i boksen


Senere inat vågnede jeg ved at vores loftudtag - det der ikke virker - blinkede voldsomt, jeg antager at den automatiske udruldning af firmware blev forsøgt. Jeg tænker at det er ikke nødvendigvis fedt at alle LEDs blinker om natten ...

Men loftudtaget virkede stadig ikke til morgen..

Torsdag 11-03-2021

Svar fra ZenseHome:

Hej Normann

Tak for billederne! Det ser fint ud, og temperaturen på de 27 grader er også helt OK. Jeg kan se at firmware opdateringen i nat også er kørt igennem som det skal

Med venlig hilsen
Thomas


Dermed er opgraderingen i sig selv nok done, der er en række kontakter der ikke svarer og et loftlys. Første forsøg må være at fjerne strømmen fra dem, men de fleste har jeg slet ikke behov for ZenseHome funktion i - der sikker Hue lamper i enden.

Hvad ZenseHome primært skal gøre for mig er at eksisterende kontakter skal tænde og slukke Hue lys - ikke meget andet. Så nu er det på MQTT sjov (smil)


Fredag 12-03-2021

Nye problemer melder sig - mit kontorlys som har virket hele tiden virker nu, ikke: Kontakt ved dør og udtag i loftet kan fint parres, udtag i loftet kan tændes slukkes via app - men ikke via kontakten ved døren.

Det er stort FAIL - nu er det simpelthen ikke sjovt mere.

En anden person i Facebookgruppen melder som feedback på min opgradering at:


Det kan man altså ikke leve med i længden....


Søndag 21-03-2021

Idag havde jeg strømmen af alt i 20 min for at forsøge at redde loftudtag i soveværelset og evt en kontakt i brygges. Det gjorde ingen forskel, de er stadig døde i App'en med 0% på alle 3 faser.


Lørdag 25-09-2021

Efter at have kontaktet ZenseHomes support for et par uder siden er et af de trælse MQTT problemer løst, og det ser ud til at boksen nu kun sender en command un på MQTT topic ved kontakt klik. Se også Bind ZenseHome og Home Assistant sammen med MQTT

Afsluttende tanker

Som altid glimrende ZenseHome support og fremmøde - her er de afsluttende tanker:



Andet

Jeg har siden hjulpet en bekendt med at opgradere - det er "smertefuldt" ... han har ca 70 enheder og alle tabte stort set deres konfigurering (vi havde sat dem til at opgradere over natten). En del enhedder døded også helt. Heldigvis hjalp ZenseHome Support han efterfølgende godt. Jeg tror det endte med at ganske få skal skiftes.

Jeg har nu gennemført første del - og formålet med hele opgraderingen, læs mere på Bind ZenseHome og Home Assistant sammen med MQTT