Versioner sammenlignet

Nøgle

• Linjen blev tilføjet.
  • Denne linje blev fjernet.
  • Formatering blev ændret.

Læs evt. om vore tidligere ture her: Italien Belgien 2008 eller Italien 2010Italien 2012Italien 2013

Uge 29 - Artimino,Toscana

Vi valgte på denne ferie at starte med at køre om aftenen; så allerede torsdag kl. 18 satte vi kursen mod Viborg for at hente Christopher der var på ferie hos sin bedstemor; samt lige spise aftensmad. Kl. ca. 21:30 kørte vi videre mod sydtyskland, vi havde booket en overnatning helt nede ved grænsen til Østrig, for at minimere hvor langt vi skulle køre på dag 2 (til Toscana).

Det var en lidt hård tur om natten og 2 gange måtte vi stoppe og sove lidt, så vi ankom til Hotel Lambacher ved 12 tiden om fredagen - på den måde kan man sige at hvis man alligevel vil overnatte er er den tidlige aften/natte-afgang lidt "spildt", udover at man undgår en masse dagstrafik og potentielle køer på de nordtyske veje. Så vi have en del tid i byen inden vi kunne checke ind og slappe helt af - vi fik lidt at spise på en snasket cafe og fik set lidt på byen.

Aftensmaden blev indtaget på Landhotel Gasthof Kaiserblick, og vi overnattede på Hotel Lambacher i Oberaudorf - et udemærket lille sted med et godt stort værelse og billig (med god) morgenmad. Dagen efter kørte vi mod Artimino, Toscana.

Denne gang skulle der prøve noget "nyt" og vi skulle have VARME (Sommerferie Sverige 2014 var hyggeligt, men ikke særlig varmt) - Så vi bookede den første uge i en ferielejlighed på en form for borg.

Og en ægte borg var det sgu - Artimino er en gammel borg, der indeholder ca. 60 lejligheder og et museum over borgens historie. Borgen ligger på toppen af et bjerg midt i Toscana ca. 20 km fra Firenze sammen med en stor Villa medicea "La Ferdinanda" og et 4-stjernet Hotel med ca 40 værelser, hvorfra alt udlejning m.v. styres.

Vi havde lidt svært ved at finde det, og var noget spændte, da opkørslen dertil er lang og snoet, rigtigt bjerg-agtigt. Her er en lille video af en del af opkørslen til den "nemme" side:

Widget-forbinder
urlhttp://youtube.com/watch?v=wxulASRHoFs

På toppen var vi ca. lige så forvirrede, men fandt heldigvis en dansker der kunne informere om at vi skulle op i receptionen på hotellet for at få nøgle m.v. Der er ca. 300 meter mellem Hotel og Borg, en strækning vi fik gået en hel del gange i løbet af ugen i bagende hede.

Så vi fik en fantastisk lejlighed (set i forhold til hvad vi ellers har boet i på ferier) på ca. 60-80 m2, med 2 store soverum (med Aircon i hver) og med hvert sit badeværelse - samt et stort fællesrum med et lille køkken. Lejligheden lå inde midt i borgen og man skulle snegle sig gennem et par små "gader" for at nå parkeringspladsen, hvorefter man skulle gå (op/)ned at en meget stejl lille "gade" for at komme til lejligheden (denne stejle gade tog vi rigtigt mange gange i løbet af ugen = motion)

Selve borgen var ganske fantastisk, der var en lille pool til gæsterne - og oppe på hotellet var der en større pool som vi befandt os ved det meste af søndagen (her blev Anette stukket under foden af en bi, da de sad på kløverblomsterne i græsset).

En af de ting vi fik at vide ved indcheckning, var at vi skulle handle lørdag, da alt var lukket søndag - det tog vi til os, men mente at vi kunne finde noget søndag - det kunne vi IKKE om søndagen - efter at have sneglet os ned af bjerget og kørt 50 km rundt i det ret snørklede og spartanske Toscana landskab, fandt vi én åben butik - der solgte alt andet en vand og mad. Så aftensmaden søndag var rugbrødsmadder med nutella.... (lørdag fandt vi en McDonald). Søndag morgen indtog vi maden på hotellet, her var ingen kontantbetaling - bare opgivelse af værelses/lejlighedsnummer.

Tirsdag tog vi ud til en lokal Zoo - det var ganske hyggeligt, men både mennesker og dyr var ramt af de 40 graders varme, så det var ret stille i Zoo'en - og mange af dyrerne var jo (ikke overraskende) ret sløve (smil) Men det var nu alligevel ret hyggeligt.

Onsdag tog vi til Firenze med tog (der var anbefalinger om ikke at køre derind pga. meget trafik og mange "crash bangs" som receptionisten på hotellet sagde) - det var ganske hyggetligt, vi tilbragte ca 3 timer i centrum med at kigge på gamle sten, ose og shoppe en smule (dvs. Toke fik et par sko....). Vi er ikke specielt museums- eller kunst-interesserede, så det passede os fint bare at skimme oldtidsbygninger m.v. udefra.

Torsdag var hyggedag i lejligheden og ved den store pool

Fredag hyggede vi videre - ved den lille pool, desværre var der en masse bier i græsset og Toke blev stukket under foden. Senere var vi oppe og spille tennis (det var gratis, men skulle bare hente ketchere og bolde i receptionen). Man kunne også låne cykler gratis, men desværre fik vi ikke prøvet det.

Tip

Alt i alt var Artimino en helt speciel oplevelse som vi varmt kan anbefale - det er anderledes, der er service på (stuepige/rengøring hver dag, gratis tennis og cykling) og en oplevelse for øje og ganen. Stedet er meget populært og om aftenen oversvømmes det af italienere der kommer derop for at spise og nyde udsigten og gå ture. Det er også populært at få taget bryllupsfotografier deroppe - vi så flere brudepar på den ude vi var deroppe, og der blev afholdt ét flot bryllup oppe på Villaen. På selve stedet er der 3-4 finere resturanter, så "fine" at de ikke serverer Pizza, anyway - man skal også være indstillet på at køre til ALT (her savnede vi lige lidt at være ved Garda søen, hvor der er butikker og dagligvare-handel indenfor gå afstand).

Selvom det var en stor lejlighed med daglig rengøring og gratis lån af tennis m.v. var prisen ikke afskrækkende, ca. 7000 kr/uge.

Toscana-området er også SÅ anderledes i forhold til Gardasø området - meget kuperet, små veje med sindsyge italienere på og på samme tid rigtigt flot og periodisk rigtigt skraldet og grimt. Og ikke så mage danskere; ikke på vores "borg" anyway (smil)

Da vi skulle checke ud lørdag, var der ingen regning på vores morgenmad eller vores "forbrug" ved poolen, så det oplyste jeg dem lige om; dog gjorde manglende kommunikation at vi vist kom til at betale for 3 x 3 morgenmad, istedet for 3 x 1 - dvs. at vores morgenmad søndag på hotellet endte med at koste den nette sum af 81 EUR (blink)

Uge 30 - Garda Village, Sirmione, Gardasøen

Uge 2 i ferien var på Garda Village for 4 gang; - men denne gang havde vi bestilt et Mobilehome istedet for en Bungalow; da Bungalows ikke har et extra værelse til ungerne, og vi syntes det er lidt trælst for både dem og os at de skal sove i fællesrummet og at man skal vade hen over deres senge og ting.

Vi fik udleveret nøglen til Mobilehome CM87 - og sikke et ringe Mobilhome, det første vi oplevede var at det lugtede rigtigt grimt hver gang man lige trådte ind i det, og i bunden af brusekabinen var der en underlig form for "rede". Så vi gik i receptionen og fik dem til at fjerne reden (hvilket de straks fik gjort) - dog var det en stakket frist, vi fandt snart ud at at Mobilhomet var noget myreinficeret, og at der bare kom nyt "redemateriale" faldende ned fra loftet hele tiden, så brusekabinen skulle lige skylles før brug. Vores billeder viser lidt om Mobilehomets tilstand, jeg kan kun karakteriseret det som "meget slidt og beskidt".... (ked af det):

Søndag tog vi ned til Sanne og Kasper (og unger) - der lå lige syd for os i Altomincio Family Park - også i Mobilhome, men det var sgu et rigtigt flot et af slagsen, så var vi helt misundelige. Kasper og jeg kørte videre til Ferrari museet i Maranello og brugte et par timer på at salve over alle de udstillede Ferrari-biler og -modeller, hvorefter vi kørte tilbage til Altomincio Family Park. Denne søndag var den helt gal med Toke's fod - han er ret overfølsom for (myg)stik og under foden var der en stor rød plamage udenom stikket - vi var lidt bekymret for om det ville kræve læge og evt. behandling.

Det kan godt være at Garda Village er et mindre turist helvede, men så er Altomincio Family Park et stort turisthelvede (smil) Specielt poolområdet - aldrig har jeg oplevet så mange mennesker og så meget larm på så lille et område - men det er klart et hit for familier; nok specielt dem med mindre børn - da der er et ret stort poolområde med rutsjebaner og ingen regler. Vi hyggede os resten af eftermiddagen ved poolen og spiste sammen på stedets restaurant. Superhyggeligt (tommel op)

Mandag tog vi Sanne m/familie med i Gardaland; det skal man jo bare besøge når man er i området - en fantastisk familievenlig park med attraktioner for både store om små - vi mødes kl. 13 på P-pladsen og gik først til lukketid kl 23:00. Inden Gardaland var Anette og jeg også en tur i Gardasøen (dette blev faktisk eneste sø-tur (ked af det) ) PS: Heldigvis var Toke's fod meget bedre og han klarede de mange kilometer i Gardaland uden problemer.

Vi fik prøvet en masse ting allesammen da der heldigvis ikke var så mange mennesker som frygtet; køtiden var vel 20-25 minutter de længste steder. Kasper, Toke og Normann fik lige prøvet de fleste af de største "adrealin" attraktioner: Den nye Oblivion (The Black Hole), Raptor, Mamutten, Magic Mountain og ikke mindst Toke og Normanns favorit: Blue Tornado (smil) Den sidste fik vi lige en extra tur i inden lukketid hvor det var mørkt - det var bare extra fedt.

Så det var en superhyggelig dag sammen, og undervejs blev Christopher og David bare rigtigt gode venner.

Tirsdag var markedsdag i Dezensano (same procedure as "last visit") og ellers bare sol og hygge ved poolen.

Onsdag tog vi en tur i Sea Life (som vi også have været i i Italien 2013 - men Sea Life her ved Peschia/Gardaland var noget dårligere. Resten af dagen forgik ved poolen, og om aftenen tog vi til den gamle del af Sirmione med Sanne, Kasper og børn og hyggede og spiste sammen på "La Roccia" - som "traditionen" byder (vi har spist der med Connie og Carsten flere gange)

Torsdag slappede vi af og pool-dasede - Før vi kørte mod Klarup kl. 16 - Hjemturen var lang men gik fint og vi landede i Klarup kl 07:30 næste dag.

Advarsel

Garda Village var som altid rigtigt godt, men hele Mobilehome seancen var lidt af en turn off; - der var både myrerne, at mobilehomet var i generelt tusse-dårlig stand - men nok også erkendelsen af at vi ikke er til Mobilehome - de er ret trange, lydhøre og sengene var bare så små og kørte korte at det faktisk var ret generende for 3/4 dele af familien. Men igen, der var STOR forskel på vores og det Sanne og Kasper havde.....

Prisen var faktisk det samme som for Artimino, så der kan man se hvor forskelligt det kan være for den samme pris - begge steder havde sine fordele og ulemper.