Turen 15-05-2012 til 17-05-2012 til racerbanen Silverstone med Netic, hvor vi kørte Corporate - The Silverstone Challenge

Turen

Tirsdag

Se billeder her

Onsdag tog vi afsted mod Buckingham hvor vi havde rum på Villiers Hotel, vi tog fra Aalborg ca 16:15 og blev selvfølgelig fanget i Kastrup da der var tåge over Hethrow, hvilken formindskede kapaciteten, men afsted kom vi da med en forsinkelse.

Derefter skulle vi så finde bussen til Buckingham, og efter lidt telefoneren frem og tilbage kom vores driver, og fik at vide, at vi skulle være på Hotellet kl 21:30 for at få aftensmad - så han racede virkelig afsted for at få os placeret til tiden, - hvilket dog ikke lykkedes. Dog havde Steen talt med hotellet på vejen derop, så der var en 3 retters menu parat til os, bl.a forårsruller på en form for salatbund til forret - underligt, men ok (smil) Efter maden var det check ind og for mit vedkommende godnat, mens nogle af de andre forsatte i baren. Inden da fik vi dog den absolut dårligste Irish Coffee jeg nogensinde har fået, det virkede som om der var creme fraiche i halvdelen af glasset istedet for fløde, føj. 

Onsdag

Se billeder her og video her

Onsdag var store racedag, og kl 08:00 var vi på Silverstone, hvor vi blev kørt til det fashionable British Racing Drivers Club (BRDC), hvor ellers kun medlemmer, F1 kørere og deltagere på Cooperate Driving får adgang, så man følte sig rimeligt priviligeret. Der var fornem morgenmad og resturant betjening med typisk engelsk morgenmad. 

Derefter fik vi udleveret køredragter og hjelmhuer, hvorefter der var en pæn peptalk om driving og fairplay. Vi blev del op i hold af 12 personer, hver med en Teamleader, som typisk var en kendt (engelsk) racedriver, vi kendte dog ikke nogle af dem.

Derefter var der lidt info fra Teamleaderen, omkring at man skulle være parat hele tiden, så der ikke gik tid spildt med at finde eller lede efter nogen =  tabt køretid.

                               

Programmet så sådan ud:

1

Audi Challenge


Jeg kørte først Audi TTRS, derefter Audi R8 V10

Begge fine, fine gadebiler, og R8 er virkelig nice og let at holde on track - dette var så også første challenge, så det gik nok en smule forsigtigt.

I disse biler var der ikke bremsepedaler til instruktøren, så de var modige mennesker (smil)


2

Auto Test


En slags gokart kørsel i en Caterham 7 på en keglebane. Ren drengerøvs legetøj med en let bil, hvor ALLE kan lave udskridninger og doughnuts; den ville jeg godt have ræset mere i.

3

Ferrari Challenge


Jeg kørte først Mégane Renaultsport 250, derefter Ferrari 360 F1™ Modena kørsel.

Forskellen her er enorm, Meganen skal der arbejdes med og den er med manuelt gear, men det giver en masse feedback fra bilen hele tiden.

Ferrarien er "bare" for back to basis, med en sindsyg hård bremse uden bremseforstærker, så der skal der trykkes til; dens gearskifte er heller ikke noget under, og gear-paddles følger ikke rattet rundt; - men alligevel er den sgu facinerede at køre. Heldigvis havde instruktøren også en bremsepedal, ellers have jeg helt sikkert placeret den i barrieren...

4

Frokost



5

Formula Silverstone Single-Seaters


Formel Ford, kaldet "Single Seater" - hvor man kører 12 på Stowe banen på en gang.

Dette var nok det sjoveste og bedste for at lære at køre med den rigtige teknik, jeg kunne forestille mig det var et "Formel 1 feel", da man sidder klemt i et lille cockpit lige over jorden, nærmest liggende og bare ræser derud af, mens man skal holde øje med spejlene. Samtidig har man virkelig mulighed for at bruge curb'en og øve teknikken med Brake, Turn, Flat out

6

Nissan Challenge


Jeg kørte først i Nissan GT-R, dertefter i Nissan 370Z.

Nissan GT-R er en fantastisk muskelbil med masser af power og elektronik, og da den er ret tung ligger den godt på vejen; dette var manges favoritbil og da vi nåede hertil, var teknikken mere ombord en da vi kørte i Audierne.

370Z var også en lynhurtig bil som jeg syntes godt om, dog havde jeg den lige i græsset engang ud af et sving, men som Steen sagde " Man skal jo også have det sjovt !!"

7

Rally i en Fiesta ST og Range Rover Defender 4x4


Dette var en blandet fornøjelse, specielt fordi jeg bestemt ikke kunne forenes med instruktørens kommanderen, det forvirrede mere end det gavnede; og at det igen var manuel gear "til den forkerte side" gjorde intet bedre; - jeg havde store problemer med håndbremse svingene, det var sgu lidt surt. Tiden her blev af samme grund også pænt dårlig, så dårlig at vores teamleader pyntede på den med 20 sekunder - LOL - om det var for min eller konkurrencens skyld ved jeg ikke, jeg syntes egentlig det var unødvendigt...

Derefter var der mudderkørsel i en Defender, der kan stå i op til en 45 grader vinkel uden at vælte, og tage vand ind i kabinen fandt jeg ud af. Det var langsom men sjov hyggekørsel, det sværeste var at dreje nøglen der sad til venstre på rattet og skulle drejes modsat af normalt af den grund - og finde viskerne, der så sad til højre...

8

Overrækning af priser og Winning Team præmie


Først var der Afternoon The og Sandwitches, samt mulighed for lige at falde ned og få køredragter etc af.

Der var derefter overrækning af priser for bedste tid etc i hver Challenge, samt en pris for bedste indsats - der gik til en fra Team Bullit, der havde skadet en Ferrari en smule. Endelig var der overrækning af bedste Team prisen til Team Bullit.

Endelig var der overrækning af tider, certifikat på at man havde deltaget, og 2 flotte billeder, et hold billede og et hvor man kørte Single Seater

(rød stjerne) Topfart på "The Grand Prix Circuit" - der nåede jeg ca. 208 km/t hen af langsiden; men det er svært at nå at se på speedometeret imens man kører (smil)

(rød stjerne) Top gennemsnits fart på "Stowe" banen var 145 km/t i Single Seater bilen. 

Efter en fantastisk dag med fantastiske oplevelser kørte vi tilbage til hotellet for at tage et hurtigt bad inden vi skulle ud at spise på dffff. Da vi kom tilbage, var alle vores dørkort spærret, og vi måtte alle ned forbi receptionen for at få dem omkodet. Så var det tid til et hurtigt bad og ringe hjem for lige at fortælle om dagen og høre om alle havde det godt (tommel op)

Kl. ca 19:15 kørte vi mod kroen hvor vi skulle spise, desværre kunne chaufføren ikke finde vej, så vi var der først efter 1 time, 1/2 time forsinket. På kroen fik vi først en gang Champagne, derfter en god 3 retters menu med en masse god vin. Derefter en taxa tilbage til hotellet, dette tog 20 minutter af hurtigste vej, de andre gik i baren, men jeg gik i seng.

Torsdag

Se billeder her

Torsdag var hjemdag, og da gutterne havde festet og drukket rigeligt - var jeg den første i resturanten til morgen ved 8 tiden, resten kom søvndrunke i løbet af den næste time; - nogle skulle så lige have the "Full English Breakfast oven i", pu ha (smil)

Da vi havde god tid, spurgte vi vores driver hvad der kunne være interessant at se, og han sagde at Oxford University ville være et godt sted - så ved 10 tiden futtede vi mod Oxford. Her hoppede vi på en guided tur rundt for at se et par Colleges, meget imponerende med gamle bygninger - og stedet emmede bare af engelsk kultur og "snopperi" - f.eks var der en streng hierakisk orden, hvor f.eks professorer der var tutors på et kollegie måtte gå på græsset, mens elever ikke måtte. Spisesalen som vi kun så på billede var også som taget ud af Harry Potter med elever i lange rækker, mens "fellows" og headmaster (rektor) sad højere for enden. Men flot var stedet.

Da guiden ville vise os endnu et college, blev der lidt uro i Netic geledet for at se den berømte pub "Turf Tavern" isetdet for endnu et kollegie, så vi fortalte guiden vi skulle nå et fly, men den hoppede han vist ikke på, ha ha - "You want to go to the pub" lød det i en lettere fornærmet tone...



Bilerne

Audi Challenge

Audi TTRS

Audi R8 V10
  • Engine: 2.5 2480cc TFSI Quattro
  • Power: 340bhp
  • 0-62mph: 4.6 seconds
  • Top Speed: 155mph
  • Transmission: Six speed Manual
  • Engine: 5200cc FSI Quattro V10
  • Power: 525bhp
  • 0-62mph: 3.9 seconds
  • Top Speed: 197 mph
  • Transmission: Six speed R Tronic


Ferrari Challenge

Mégane Renaultsport 250

Ferrari 360 F1™ Modena
  • Engine: 2000cc
  • Power: 222bhp
  • 0-62mph: 6.5 seconds
  • Top Speed: 150mph
  • Transmission: 5 speed manual
  • Engine: 3586cc V8
  • Power: 400bhp
  • 0-60mph: 4.3 seconds
  • Top Speed: 186 mph
  • Six speed F1™ paddle shift


Caterham 7

Caterham 7
  • Engine: 1800cc
  • Power: 165bhp
  • 0–60mph: 5 seconds


Formula Silverstone Single-Seaters

Formula Silverstone Single-Seater

  • Engine: 1800cc
  • Power: 165bhp
  • 0–60mph: 5 seconds

 

Nissan Challenge

Nissan GT-RNissan 370Z
  • Engine: 3800cc V6 Twin Turbo
  • Power: 485bhp
  • 0-62mph: 3.5 seconds
  • Top Speed: 193mph
  • Transmission: 6 speed paddle shift
  • Engine: 3700cc V6
  • Power: 331bhp
  • 0-62mph: 5.3 seconds
  • Top Speed: 155mph
  • Transmission: 7 speed paddle shift



Banerne

The Grand Prix Circuit

Læs lidt om at tackle den på Silverstone Circuit Guide

Længde5,901 km
Sving18
Rekord
1:30.874 ( Spain   Fernando Alonso , Ferrari 2010 F1 )

The Stowe Circuit

Længde1,281 km
Sving5

Certifikat og Single Seater Resultat

Mit Scorecard

For hver bil gav instruktøren en score fra 0-100% og en general kommentar


Diverse billeder

Karstens billeder: http://flic.kr/s/aHsjzuGe3U