Dette var vores 3. tur til Italien, et fantastisk land med en fantastisk kultur, der på så mange måder er anderledes end den danske, noget der blandt andet afspejler sig i landskabet der (syntes vi) er meget signende for Italien - Store flotte bygninger står side om side med totalt faldefærdige; ind imellem er der tomme grunde med ukrudt i mandshøjde - halvfærdige bygninger, og så igen flotte palæer og elegance, side om side med skjove af skilte der peger mof alt fra resturanter, "Sexy Shops" og andre ting, som vi ikke ville skilte med i Danmark.

Læs evt. om vore tidligere ture her: Italien Belgien 2008 eller Italien 2010

Se alle billeder her eller klik på  ikonet ud for de enkelte dage

Sirmione, Italine - Hvor Garda Village ligger

Fredag 29-06-2012

Vi startede hjemmefra 05:10 (sov en time længere end først planlagt) - bilen var pakket aftenen før, så vi tog lige en time mere end planlagt. Kort efter starten startede vi på lydbogen "Harry Potter og de Vise sten".

1st stop var ved Fleegard, der var ikke mange mennesker - vi povianterede med 3 kasser sodavand, 1 kase Mokai, 1 kasse Rekordelig, og havde  1 kasse øl med hjemmefra. Derudover lidt slik og chips.

Næste stop var Burger King kl ca 11:30 hvor vi var meget, meget sultne. Allerede her kunne vi mærke varmen, meget varmere end i Danmark.

Næste stop tank hvor vi fik diesel og en is.

Derefter kørte vi til Hotel Schleuse ved Munchen, dog med en lille omvej pga. afkørsel 68 var nedlagt under vejarbejde, så vi kom gennem Munchen centrum. Det var en fint hotel med et stort værelse, Anette var sløj så vi 3 andre fandt bare en McDonald for at spise hurtig aftensmad.

Lørdag 30-06-2012

Vi ville have spist morgenmad i Østrig, men ombestemte os og spiste på det hyggelige hotel, hvilket var en god ide da vi var sultne, specielt Anette der ikke havde fået aftensmad. Det sparede os også for et stop på vejen.

Så  vi kørte fra hotellet kl 9 og tankede op.GPS forventet ankomst var 14:16

Kort efter Munchen var der kø ved afkørslen mod Østrig (som altid) derefter gik det ok gennem østrig, vi nød de flotte alper.

Næste stop var ved Europabrücke med spisning på McDonalds (igen) - vi forstrød at vi ikke spiste på udsigtsresturanten istedet, men MacD er jo hurtigt om bekvemt.

Så videre - vi opdagede slet ikke at vi kørte ind i italien, det er jo bare motorvej det hele. Herefter var der kø ved betaling til betalingsvejen i Norditalien, en lang kø og derefter en stykke nede af betalingsvejen kø igen pga. et uheld, 2 baner var afspærret så 3 baner blev til 1.

Der var flere små køer ned gennem italien, indtil ca. 150 km fra Garda søen, der blev der frit på motorvejen.

Harry Potter bogen sluttede, og vi startede på næste bog. Heldigvis var der ingen kø da vi skulle af betalingsvejen og vi kørte direkte til Garda Village og ankom kl ca. 16.

Efter en hurtig udpakning, tog vi til poolområdet for at blive svalet. Efter en dukkert tog vi til hytten for at blive anstændige i tøjet og derefter over på resturanten for at få en Pizza, standard procedure første aften. Vi bestilte en hel flaske vin, så der blev skyllet ned.

Efter aftensmaden tog vi til "Baby Disco" med Mokai i hånden (smil) der ikke var det samme show som i "gamle dage" (2008 og 2010), men unge piger der dansede til Italiodisco og promoverede "Beach Party", så vi gik på stranden for at se på Beach Party, meget hyggeligt - men vi savnede bestemt det gamle (og kendte) show.

Så iseng lettere beruset, mens ungerne satte sig til at se "Harry Potter og de Vises Sten" på MAC'en.

Søndag 01-07-2012

Stod vi sent op, efter en hyggelig morgenmad med den lækre kakao vi altid køber gik vi i butikken for at købe "vandskydere" til Christopher.

Derefter gik vi i søen, men manglede lige badeskoene da der er stenbund, så det blev poolen istedet. Der hyggede vi os et par timer, hvorefter det var frokost med rugbrødder med makrel, tun og pålægschokolade.

Efter frokost var der lidt afslapning og Anette og Norman tog  ud for at handle, det normale marked "Italmarkt" var lukket, men heldigvis var "Penny Market" åbent. Derefter fandt vi et sted at købe strandsko og badedyr, vi købte 4 par strandsko og 1 stor badering.

Til aften grillede vi de 4 indkøbte koteletter på Carsten og Connies Cobb grill og fik pasta til. Senere gik vi til EM fodbold i baren for at se Italien og Spanien spille, der var slet ikke så mange mennesker som forventet, og da Italien var kommet bagud 0-2 ebbede det delvist ud. Efter 1 halvdel af kampen gik Normann også tilbage til hytten. Kort tid efter gik vi alle i seng, ungerne startede på "Harry Potter og Hemmelighedens kammer", men fik besked på at slukke, da vi andre ikke kunne sove.. Vi fik en masse sol den dag, og Normann og Anette var pænt røde…

Mandag 02-07-2012

Normann startede med at løbe en tur, derefter var der morgenmad og så langsom klargøring til turen til Movieland, hvortil vi ankom kl ca 12. Vi hyggede os i Movieland hvor der var få mennesker i forhold til forventet, vi prøvede en fed tur i MAN trucks med masser af vand og bumletur, senere var vi i diverse karouseller og forlystelser.

Til frokost fik vi den kedeligste gummiburger i mands minde...

Der var også en masse shops i Movieland og vi var inde og skyde Terminators i hvad vi troede var en 4D biograf (så Christopher var med) men han gik helt i koma over larmen, ilden og skyderiet, mens vi andre syntes det var sjovt. Vi så et Rambo stunt show der var ganske godt (og vist kører uendeligt, Connie og Carsten havde set det for en hel del år siden)

Se video fra en af vores ture i Hollywood Tower her

Generelt var det meget våde forlystelser som Movieland bød på, vi blev våde 4-5 gange og da vi kørte hjem var det med sumpføder og vådt tøj. Hjemme så ungerne Harry Potter færdig, mens Anette svømmede 10 baner i poolen.

Derefter hentede vi 2 x Take-out pizza fra resturanten og hyggede; senere begyndte ungerne at se "Harry Potter og fangen fra Azkaban" mens Anette og Normann gik en tur over og så show.

Tirsdag 03-07-2012

Tirsdag var generel afslapning hvor vi var ved og i søen og en tur i poolen, modsat de andre år var der meget plads ved poolen.

Til frokost fik vi rugbrød og til aften grillede vi kylling og kartofler på den medbragte Cobb Grill.

Onsdag 04-07-2012

Onsdag startede med Normann løb en tur, idag skulle både Lotte, Brian, Markus og Niklas komme på besøg, og Connie og Carsten skulle ankomme - Derfor tog Normann op for at handle i "Italmarkt", først skulle bilen dog tankes og evt. vaskes; det sidste lykkedes ikke.

Connie og Carsten ankom ca. 12:30 og resten ca. kl 13:15 - men da det kostede 14 euro pr. person at være gæst mere end end time på Garda Village, havde vi lidt travlt og måtte ændre planer. De fik lov til at blive til kl. 15 med armbånd, så kl. ca 13:30 var der frokost med friske baguettes, skinke og andre lækkerier, samt øl, sodavand og cider. Efter maden hoppede ungerne i pølen.

Kl ca 14:50 smuttede Lotte, Brian og ungerne igen, men kun for at mødes med os på standen kort fra Garda Village, hvor vi hyggede os og badede hele eftermiddagen.

Planen var at spise ude et sted, men Carsten fik den ide at vi bare tog dem ind via strandindgangen til Garda Village og bestille Pizza. Som tænkt, så gjort - de kom ind den vej og vi bestilte 6 pizza'er over i resturanten, og hyggede os resten af aftenen.

Inden de tog afsted aftalte vi at vi skulle besøge dem mandag.

Torsdag 05-07-2012

Torsdag stod vi op kl. 8 for at løbe en tur, Connie, Carsten og Normann, men Connie meldte fra pga. sløjhed.

Efter løbeturenre var der morgenmad, det var meget hyggeligere med Connie og Carsten på banen, som i "gamle dage".

Efter morgenmaden tog vi til vingården Valpociella http://www.cortelenguin.it/ og fik lidt information om deres vine og så deres fade (Connie og Carsten var der i 2010).

Vi købte 6 flasker, Connie og Carsten købte 60, da der var bestillinger med fra brødrerne hjemme. Priserne var dog steget en del siden for 2 år siden, da stedet havde fået en D.O.C betegnelse på deres vine. De fleste af dem kunne også fåes i 2 versioner, med og uden den "rigtige" label - prisforskellen var 4-6 Euro.

Efter vingåren tog vi i Gardaland, hvor vi prøvede en del ting, - bla. de fede rutchebaner Blue Tornado og Raptor - der var relativt få mennesker og derfor (heldigvis) meget lidt ventetid/kø, især først på eftermiddagen, hvor køtiderne var ca. 5 minutter.

Længere henne på dagen kom der flere nemmesker, men der var stadigt relativt få - og det var lunt vejr, men ikke kvælende - så køtiderne var steget til 25 minutter for de mest populære atraktioner.

Vi tog hjem efter ca. 5-6 timer, da alle var lidt trætte, men vi kunne sagtens have blevet længere og havde ikke prøvet alle tingene. Man kunne dog også mærke at vi har været der 3 gange nu, så det var trods alt "kendt" territorium.

Hjemme blev det til sen aftensmad ved 20 tiden - rugbrød, flutes og pålæg - og derefter var vi ovre i Garda Villages "Arena" for at se "The Garda Village Dancers" - et flot, hyggeligt og familiært danseshow med lokale dansere i alle aldre: den mindste var en dreng på bare 5-7 år.

Efter et kort sludder efter showet var det i kassen, alle var trætte!

Fredag 06-07-2012

Fredag var en ikke så varm en dag, det blæste rigtigt meget fra morgenstunden og vi spiste derfor for første gang nogensiden hernede indenfor.

Senere kørte vi en tur ind til Peschira for at kigge lidt, heldigvis var vejret noget bedre derinde og der var mere vindstille.

Da vi kom hjem tog de fleste til poolen (ikke Stoffer og Normann), men det var bare ikke så varmt at være i vandet, når lufttemperaturen var lavere end normalt. Stoffer og Normann blev hjemme og hyggede med det Lego Stoffer havde købt i Peschira - vi sluttede os dog til i poolen senere.

Til aften grillede vi en par store bøffer fra "Italmarkt" og fik kogte kartofler skåret i tern til, med mozzerella, feta og tomtater i; efterfølgende grillede Carsten hvidløgsmarinerede Auberginer.

Efter maden gik vi over i resturanten og var på internettet 1/2 times tid - der var 373 mails til Normann, mens ungerne spillede på y8.

Endelig gik vi tilbage til hytten og smagte på den fine Amarone vi havde fået på vinstedet til fælles.

Lørdag 07-07-2012

Lørdag var ren afslapningsdag, efter en stormende nat - efter morgenmad tog Connie, Anette, Toke og Normann en tur i søen, hvor der faktisk var lidt bølger og røre i vandet, selve vandet var dejligt varmt, men når man fik overkroppen over var det lidt koldt.

Efter svømmeturen var der afslapning og derefter gik Connie og Carsten til poolen, mens vi andre blev ved hytten og solede os og læste i den medbragte litteratur. Lidt senere tog Anette og Normann en lur, og ved tiden kom Connie og Carsten tilbage, så vi kunne få noget frokost.

Efter frokost tog vi (ikke Connie & Carsten) en tur til Dezensano for at få en is, vi parkerede i en lille sidegade og gik ned i gågaden; - her fik vi en is med 2 kugler, men allerede inden han var færdig med at stoppe is på (de temmelig store) begyndte de at løbe med det samme i varmen. Christopher ville ikke have is og fik en pakke chips i stedet…

Supergode is med tiramisu og lakridsis og følgende fedtede fingre, - og lækkert varmt italiensk vejr. Da isene var spiste og hænderne affedtede forsatte vi vores osing rundt i Dezensano i en times tid, før vi kørte tilbage.

Efter at have slappet lidt af igen og sundet os, tog vi alle bad og klædte os anstændige på inden vi kørte til "slottet" i Sirmione, hvor vi gik en tur i byen der førte os op til "La grotto de catiuil", en gammel stor romersk villa aller yderst på halvøens spids; der var dog lukket, så vi kunne ikke komme ned for at se den.

Derefter tog vi på resturant http://www.ristorantelaroccia.com/ i Sirmione og fik hhv. pizza og wienersnitzler - de pizza'er de lavede var rigtig gode med mørkt hård brændt skorpe..

Endelig kørte vi hjem og fik en "Spritz" drink i baren på Garda Village inden vi gik i kassen alle sammen.

Søndag 08-07-2012

Startede Connie, Anette og Toke med at svømme 10 baner, mens mændene lavede morgenmad.

Derefter hygge og afslapning, -  Normann og Anette handlede i "Penny Market" i Dezensano, da "Penny Market" i Sirmione havde siesta fra 13-15. En italiensk uvane (ked af det)

Normann lavede derefter film i iMovie mens de andre bare hyggede.

Senere satte vi kurs mod "La Rocca" som vi ikke fandt helt, men kørte en tur til byen Garda istedet - hvor vi gik og så på havnen og fik en is.

Connie, Carsten og Christopher kørte hjem, mens vi 3 andre ledte efter "La Rocca" , vi kørte op af bjerget og fandt en fed udsigt langt oppe. Derefter kørte af forskellige biveje hjem og så på det italienske landskab

Til aftens grillede vi lækkert kylling med kogte kartofler og tilbehør, mens ungerne fik en pizza til deling. Derefter bare lidt hygge, ungerne så Harry Potter 6 færdig.

Mandag 09-07-2012

Mandag havde vi aftalt at køre ned til Lotte og Brian på "River Village Camping" nær Pisa, en tur der på GPS'en var 250 km og tog 2 timer og 50 minutter - for at komme derned i ordentlig tid startede vi med at stå op kl. 7 - pu ha - det var tidligt og kom afsted kl 08:05 til en spændende tur af betalingsveje gennem Toscana, virkeligt bjerge op og bjerge ned, med 140-160 km i timen og relativt skarpe sving hvor man måtte helt ned på 60 km/t og mange sving gik med at bruge begge baner (eller banen helt forbi apex, som lært på Silverstone). Efter ca. 200 km stoppede vi ved en Shell for at tanke - og fik tanket og vasket rude af en ældre dame, 5 minutter efter start igen kastede Christopher op - heldigvis havde vi lige udstyret ham med en pose på Shell-stationen.

Kl. ca. 10:50 nåede vi "River Village Camping" hos Lotte og Brian og blev dejligt modtaget.

Lidt senere var der lækker frokost udenfor deres mobilhome og derefter kørte vi mod Pisa, først fik vi ikke trukket billet, og Lotte og Brian tog den forkerte afkørsel (da de havde prøvet at få en billet til os og pænt fulgte en hvid bil - bare ikke vores), så vi kørte af betalingsvejen ved første mulighed og beklagede pænt overfor manden at vi havde glemt det, vi slap med en formaning og betaling af 0,7 Euro.

Derefter skulle vi så finde betalingsvejen igen, men inden vi fandt denne, kastede Christopher op igen, så det var ud på en sidevej og klare den sag færdig..

Så på betalingsvejen igen mod Pisa, og sjovt nok ramte vi afkørlsen til Pisa Nord samme tid som Lotte og Brian. Derefter samledes vi og kørte ind til Pisa centrum og fandt en gratis parkingsplads uden større problemer.

Vi gik til Det Skæve Tårn, det tog ikke mere end 10-15 minutter fra hvor vi havde parkeret, og der kiggede vi og fotograferede og snakkede om at tage op i det, men det kostede 15 euro pr. person (sjovt nok kostede katedralen kun 2 euro at se, og alle andre bygninger 10 euro samlet), så det blev ikke til noget.

Så vi gik over til boderne langs gaden ved tårnet og kiggede på de souveniers de alle havde, det var 75% det samme skrammel i alle boder, det skæve tårn i alle mulige former og rædsler; kopper, lagner, håndkæder, flasker, nøgleringe, tasker osv osv

Derefter var det tilbage mod "River Village Camping", dvs. at Lotte og Brian fik os ført af den forkerte afkørsel syd på mod Rom, og derefter i 2. forsøg gjorde jeg næsten det samme.

Men vi endte da i "River Village Camping" og hyggede os list ved poolen - Toke og Niklas fik igen rigtigt pølet i poolen.

Til aftensmad fik vi lækre pizza fra Campingpladsens resturant, og kl 20:40 sagde vi pænt forvel, da vi forventede at hjemturen ville tage længere, men det gjorde den ikke - den tog faktisk kun 2 timer og 10 minutter, men der var også pæn fart på det meste af vejen og da vi kom hjem var bilen bare helt sort foran af døde insekter..

Tirsdag 10-07-2012

Stod vi først op da Connie vækkede os kl 09:30 for at spise morgenmad, derefter tog vi på marked i Dezensano (somme som de forrige ture) hvor vi fik shoppet diverse småting: et bælte til Normann, en top og en chaiselong til Anette og lidt legetøj til ungerne; mens Toke købe en Cap og et iPhone cover til sin iPhone.

Derefter ledte vi efter en Swarowski armbånd til Anette som vi havde set på flere gange i Peschira og Pisa, men vi kunne ikke finde det - og en masse butikker holder så siesta fra 12:30 til 16:00 - ikke så fedt for turisterne.

Så vi tog hjem og fik frokost, derefter kørte Anette og Normann lige til Peschiera for at lede efter det, men der var også siesta i mange butikker, så det må findes på nettet.

Endelig tog vi i poolen nogle timer - for sidste gang og solede os, hvorefter vi tog ned til hytten for at hygge og drikke lidt vin og sodavand, mens vi pakkede Mondeo'en.

Sluttelig spiste vi på Garda Village's resturant, - og det var desværre en lidt "sørgelig" affære - maden blev serveret i meget forskellig rækkefølge over 20-25 minutter, kaffen kom slet ikke til Normann og Anette, og Tiramisu'en var uspiselig, en halvfrossen klump fra køl…øv

Derefter tog vi i baren for at komme på internet og checke Facebook og mail.

Onsdag 11-07-2012

Onsdag stod vi op kl. 7  for at spise morgenmad sammen med Connie og Carsten inden vi kørte fra Garda Village mod Braunlage, Harzen. Det var en tur med meget vejarbejde, især langs A9 mod Berlin - turen forløb ganske som nedad, med Harry Potter i ørerne og fart på Mondeo'en når vi kunne - her lærte Anette at køre på de tyske motorveje, hvor der ikke skal tøves (smil) Vi fik lige testet topfarten, den er ca. 220 km/t.

Efter at have startet fra Europabrücke fik vi lys i "Engine" lampen på Mondeo'en, men efter at have læst vejledningen og bilen kørte ok, fortsatte vi.

Vi ankom til Hotel Harzidyll kl. ca. 19:15 - kun for at finde ud af at at check-in var indtil 17:30 - heldigvis blev døren åbnet for os, og der lå en nøgle til os. Vejret var køligt - 12-13 grader og overskyet.

Efter lige at have set på værelset , eller værelserne da der var 2 stk. gik vi ned i byen og fandt en cafe at spise på, det var rart med noget helt andet end burgere eller pizza, Anette fik en lækker gullash, mens Normann fik lækkert kylling med Ananas, ris og salat.

Vi gik ret tidligt til ro, helt bombede; kl 21:30 var alle i kassen - og det var rart med rigtigt dyner igen.

Torsdag 12-07-2012

Startede vi med morgenmad på hotellet, en lidt simpel men fint dækkende morgenmad. Derefter ville vil tage toget (gammelt damplokomotiv) til toppen af Brocken (Bloksbjerg), så vi kørte mod Weigenrode, men fandt en station før.

Da det viste sig at prisen var 32 euto pr. person droppede vi dog de planer, det var dog for meget. Så vi kørte tilbage til Braunlage og gik en tur gennem byen og shoppede et par ting. Men vejret var stadigt køligt, regnfuldt og ustadigt, så vi besluttede at vende næsen hjem af snarest.

Lige før 12 var vi tilbage på hotellet og ville checke ud - kurs mod Danmark, men hotellet tog kun cash (selvom Booking.com skrev VISA) så løbetur ned i byen og finde en bank, og tilbage for at checke ud.

12:07 satte vi kurs mod Danmark, og 5 minutter efter vi var kørt kom der et kæmpe regn og haglvejr, som vi kørte i ca. 30 minutter på de snoede bjergveje.

Resten har turen var rimeligt begivenhedsløs, vi var lige omkring Otto Duborg for at fyre de sidste euro af og shoppe lidt.

Kl. 20:20 holdt vi foran Fakta for at køre lidt mælk og brød, kl. 20:00 holdt vi i carporten, Kærhavegårdvej 145. Da vi lige ville køre bilen 1 meter frem stod der pludselig "Engine Malfunction" i displayet, pu ha - godt det ikke var i Østrig!!